Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadšenci obnovují ve Valči unikátní křížovou cestu od Brauna

  16:50aktualizováno  16:50
O tom, že od zámeckého kostela na nedaleký vrch kdysi vedla barokní křížová cesta, se Tomáši Petrovi, zaměstnanci Národního památkového ústavu a tehdejšímu kastelánovi valečského zámku, kdysi zmínil jeho předchůdce.

Pohled do restaurátorské dílny a sochy sv. Jana Evangelisty a sv. Maří Magdaleny. | foto: Tomáš Petr, NPÚ

Od té doby uplynulo devět let a teď se zdá, že by obnovená zastavení a sousoší, původně z dílny Matyáše Bernarda Brauna a jeho synovce Antonína, mohla znovu zdobit zdejší krajinu.

Na tom pracuje skupina nadšenců z valečského ateliéru Stockwerk, kteří zdarma poskytli obci projektovou dokumentaci. Obec získala v červnu na projekt peníze od Ministerstva zemědělství z programu na udržování a obnovu kulturního dědictví venkova. Zamýšlené plány ale musí stihnout zrealizovat do září.

„Vzhledem k tomu, že žádostí do tohoto programu se sešlo mnohem méně, než ministerstvo počítalo, dostali jsme dotaci v maximální částce způsobilých výdajů jeden milion korun. K tomu musí obec hradit 30 procent spoluúčast. To je tak akorát, aby se náš záměr dal uskutečnit,“ říká Tomáš Petr.

Poškozené originály soch z kalvárie, podle které se vrchu, na kterém cesta končila, říkalo Kalvarienberg, dnes stojí v místním kostele.

Některé sochy úplně chybí


„Cesta postupně po roce 1945 chátrala. Sochy z ukřižování byly do kostela staženy prý někdy v devadesátých letech minulého století,“ uvádí Petr. Kromě toho, že tři zachované sochy mají ulomených několik částí, socha Ježíše Krista, který spolu se sv. Máří Magdalenou, Pannou Marií a sv. Janem Evangelistou tvoří všechna tradiční sousoší ukřižování, chybí úplně.

„V krajině pak zbyla jen tři kamenná zastavení, lépe řečeno sokly, které je tvořily,“ říká památkář. Žádné se nedochovalo v celku, a proto jejich podobu autoři projektu vyvozují z dochovaných částí a také z kresby jednoho z nich, kterou vytvořil v roce 1998 valečský pamětník Alfred Zeischka.

„Během semináře s památkáři, který jsme pořádali, se našla ještě historická mapa, kde byla jednotlivá zastavení zaznamenaná,“ doplňuje Tomáš Petr.

Většina zastavení se bude pořizovat nová z umělého kamene. „Ten vzniká tak, že se připravená směs zadusá do forem odlitých podle originálu. Stejná technologie se využila při pořizování kopií soch Matyáše Brauna v zámeckém parku ve Valči a hodláme ji znovu použít i v případě kopií soch z kalvárie. Ty pak usadíme do krajiny tam, kde původně stávaly originály,“ vysvětluje Petr.

Autoři chtějí do září obnovit všech čtrnáct zastavení – tedy sloupů s hlavicí a křížem - a dochované sochy z kalvarie, která celou cestu zakončuje.

Výjevy namalované na kovových destičkách, které byly zasazeny v hlavicích všech sloupů, a také socha Ježíše, která se nenašla, se budou pořizovat až dodatečně v rámci uměleckých workshopů.

„O podobě sochy ani maleb neexistují žádné záznamy, čerpat tak budeme muset z jiných křížových cest. Uvažujeme také o tom, že sochu Ježíše pojmeme moderně. Zatím jsme pro kalvárii vysekali místo uprostřed křoví a budeme jednat s majiteli pozemků kolem cesty o úpravě okolní krajiny tak, aby na kalvárii bylo vidět,“ popisuje plány Tomáš Petr a dodává, že podle jeho dosavadních zkoumání by se v případě valečské křížové cesty mohlo jednat o jedinou z Braunovy dílny,“ popisuje plány Tomáš Petr.

Autor:




Hlavní zprávy

CPI Hotels, a.s. - Radomír Švejda
Kuchař/ka - teplá kuchyně

CPI Hotels, a.s. - Radomír Švejda
Karlovarský kraj
nabízený plat: 18 000 - 20 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.