Dopravní zátěž centra Chebu kamiony, které míří do Německa přes Svatý Kříž, je velká, i to je důvod, proč by se jihovýchodní obchvat stavět.

Dopravní zátěž centra Chebu kamiony, které míří do Německa přes Svatý Kříž, je velká, i to je důvod, proč by se jihovýchodní obchvat stavět. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Obchvat Chebu rozdělil město na dva tábory, oba již sepsaly petice

  • 0
Jihovýchodní obchvat města, který mají dělníci začít stavět ještě letos, rozdělil obyvatele Chebu na dvě skupiny. Zatímco se lidé, kteří žijí podél ulice 17. listopadu, nemohou obchvatu dočkat, ti z okrajových částí Podhrad a Háje proti stavbě sepsali petici.

Plán na jihovýchodní obchvat města vítají lidé z centra, naopak proti jsou obyvatelé částí Podhrad a Háje, kteří požadují dopravně bezpečnostní audit.

"Když lidé souhlasili s výkupem pozemků, mluvilo se o tom, že obchvat bude sloužit jen pro osobní auta. Dnes je to něco úplně jiného, jedná se o tranzitní dopravu," říká členka petičního výboru Lenka Fleischmannová.

"Lidé, kteří koupili pozemky za 1 200 korun za metr čtvereční a doufali, že budou žít v klidném prostředí, jsou zklamaní," poznamenala Lenka Fleischmannová.

"Nyní chceme, aby město nechalo zpracovat dopravně bezpečnostní audit. Radnice s námi ale nespolupracuje, hlásá, že by audit stál 4 až 5 milionů korun. To není pravda, stál by pouze 100 tisíc korun," zdůraznila Fleischmannová.

Pro obchvat je více lidí

Lidé z Podhradu a Hájů se ovšem nejspíš kýženého auditu, od nějž si slibují, že by mohl změnit trasu obchvatu, nedočkají.

"Bezpečnostní audit by se teoreticky zpracovat dal, ale už na něj není moc času. I kdyby vyšlo najevo, že je potřeba postavit třeba metrovou zeď na pozemku, který nevlastníme, nestihli bychom požádat o dotaci," vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Petr Navrátil.

"V Chebu jsou dvě skupiny. Jedna obchvat nechce, druhá, a podle mě početně silnější, sepsala petice na podporu obchvatu," reagoval Petr Navrátil, podle něhož projekt podpořila i většina chebských zastupitelů.

Odpůrci obchvatu argumentují i tím, že přeložku budou využívat kamiony, které dosud jezdí po rychlostní silnici R6. "To se nedomnívám. R6 je už dávno zpoplatněná a nikde k objíždění placeného úseku nedochází. A dopravní zátěž centra těmi kamiony, které míří do Německa přes Svatý Kříž, je tak velká, že zdůvodňuje, proč by se jihovýchodní obchvat měl stavět," zdůraznil Petr Navrátil.

"Navíc obchvat povede prakticky po poli, dvě stě až tři sta metrů od Hájů. A v Podhradu trasa vede průmyslovou zónou," dodal Navrátil.

Jasno má i starosta Chebu Pavel Vanoušek. "Ano, někde to přinese určité zhoršení komfortu, ale z hlediska celého města je stavba potřebná a užitečná," uvedl Pavel Vanoušek.

"Řešili jsme nedávno naopak petici občanů z ulice 17. listopadu, které hustý provoz již léta notně omezuje. Těžká technika, která bude moci jezdit jinudy, ruší také obyvatele dalších míst Chebu, zejména ulic Evropská a Pivovarská," podotkl Vanoušek.

Jihovýchodní obchvat bude dlouhý přes tři kilometry, povede od Svatého Kříže po jižním okraji města, estakádou bude křížit údolí Hájského potoka, v plánu je i most přes železniční trať. Náklady na stavbu dosáhnou asi 430 milionů korun.