Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vary hledají nejlepší trasu pro obchvat, který má vyřešit nápor aut

  9:09aktualizováno  9:09
Novou studii obchvatu Karlových Varů by do dvou až čtyř let rád pořídil Karlovarský kraj. Kromě samotné trasy by měl koncept obsahovat i napojení silnic druhých a třetích tříd. Podle hejtmanova náměstka pro dopravu Jakuba Pánika bude obchvat důležitý za osm až devět let, až bude dostavěná D6.

Pokud by po dostavbě D6 zůstal jen průtah Karlovými Vary, znamenalo by to obrovský dopravní nápor. | foto: Martin Stolař, MAFRA

„Vnímáme diskuzi, která není úplně jednoduchá, a myslíme si, že čím dříve tento materiál začneme zpracovávat a zpřesňovat možnou variantu obchvatu, tím lépe pro celý region,“ uvedl Pánik.

Vedení kraje předpokládá, že pokud bude dálnice hotová a zůstane jen průtah Karlovými Vary, bude to znamenat obrovský dopravní nápor, který svým způsobem dopadne na celý region.

Zástupci karlovarského magistrátu už se sice koncem roku přiklonili k variantě takzvaného velkého obchvatu, jejíž součástí je i jeho severozápadní úsek, jenomže trasa má hlasité odpůrce. Pokud vyroste, obkrouží město přes Jenišov, Starou Roli, Otovice a Dalovice a napojí se u střelnice na D6.

„Už teď víme minimálně o třech, kteří nesouhlasí, a jedná se o tak silné subjekty, že by mohly výstavbu obchvatu zablokovat,“ řekl Pánik.

Jedním z nich je společnost Sedlecký kaolin, která vznesla k územní studii severozápadní části obchvatu řadu podnětů a připomínek. Právě její zástupci kraji navrhli, zda by se nechtěl pustit do nové vyhledávací studie.

„Najít by se měla optimální trasa, která by eliminovala konflikt zájmů obcí, zájmů naší těžební organizace, ale i mnoha dalších subjektů,“ zdůvodnil manažer společnosti Radomil Gold.

Společnosti jde přitom o to, aby trasa nenarušila výhradní ložiska kaolinu a bentonitu. Narušit by podle Radomila Golda neměla ani rozvoj obcí, což je třeba případ bezmála tisícového Jenišova. Starostce Vladimíře Brujové vadí, že obec byla v případě stavby obchvatu de facto postavená před hotovou věc, která by ovšem obyvatelům dost zkomplikovala život.

„Prvním problémem je, že obchvat by údajně ústil nad úrovňovou křižovatkou, kde už dnes dva kruhové objezdy jsou. Dále by měl vést na pilotech vedle zástavby rodinných domů, a to ani stěny nezachrání. Obec je navíc neprůjezdná už teď, když řidiči sjíždějí z D6 směrem na Globus,“ vyjmenovala.

Proto si neumí dost dobře představit, co by s Jenišovem udělala další rychlostní komunikace, a společně s kolegy z vedení obce by byla ráda, pokud by se zástupci obce mohli jednání kolem obchvatu zúčastnit.

„Variant toho, jak bude vypadat, bylo mnoho, společně s kolegyní jsme se ale nikdy nedověděly, proč byla vybrána zrovna tato,“ podotkla starostka.

S dostavbou dálnice čeká Vary větší hluk a dopravní zácpy

Proti snaze kraje najít optimální trasu nenamítá nic ani karlovarský primátor Petr Kulhánek.

„Neznám úplně podrobnosti, ale pokud se mají zpracovat varianty, které by byly průchozí asi zejména ve vztahu k vlastníkům pozemků a ložiskům kaolinu, tak jedině dobře,“ uvedl.

Město v současné době sice připravuje nový územní plán, pro něj jsou ale nadřízeným dokumentem takzvané zásady územního rozvoje Karlovarského kraje (ZUR), v nichž by právě byla i případná upřesněná trasa obchvatu.

„Pokud se bude do budoucna ZURka jakýmkoli způsobem aktualizovat, a nemusí jít jen o obchvat, územní plán by to měl nějakým způsobem reflektovat,“ popsal primátor.

S tím, že bude po dostavbě D6 obchvat krajského města zapotřebí, souhlasí i karlovarský dopravní inženýr Ota Řezanka. Předpokládá, že na novou dálnici se přesune část dopravy z D5 i R7.

„Z toho vyplývají některá negativa - za prvé ještě více naroste hluk a znečištění v centru Karlových Varů a za druhé v dopravních špičkách bude město přehlcené dopravou a bude téměř neprůjezdné,“ uvedl.

Okružní křižovatky v okolí průtahu jsou podle něj už dnes za hranicí své kapacity, a proto se domnívá, že obchvat by měly mít Karlovy Vary dokonce ještě dříve, než bude D6 hotová.

„Dle dopravních prognóz vychází, že by po obchvatu jezdilo okolo 20 tisíc vozidel denně, zatímco na úsecích D6 mezi Prahou a Karlovými Vary jen zhruba 8 tisíc. Obchvat je tedy i z hlediska návratnosti investice mnohem ekonomičtější stavba než jakýkoli jiný úsek D6,“ poznamenal Ota Řezanka. Obchvat přitom považuje za nejpřínosnější stavbu kraje a myslí si, že jeho přípravu je třeba maximálně urychlit.

Krajští radní předpokládají, že do tří let budou hotové čtyři zásadní části D6, a to obchvat Lubence, Řevničova a jejich spojnice. Poté by měly následovat další části.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Torzo kompresorovny dolu Eliáš.
Uranové lágry zarostly býlím, z paměti lidí ale nezmizely

V Jáchymově a jeho okolí bylo v padesátých letech minulého století jedenáct táborů. Mariánská, Eliáš, Barbora, Rovnost, Svornost, Bratrství. Jména jako každá...  celý článek

Záchranáři museli ošetřit několik hostů, kteří se nadýchali kouře.
Oheň v Thermalu poničil zánovní lázeňský provoz, komplikuje opravu hotelu

Předběžná výše škody po čtvrtečním požáru v karlovarském hotelu Thermal je odhadnutá na osm milionů korun. Navíc zkomplikuje připravovanou rekonstrukci budovy,...  celý článek

V podzemních prostorách karlovarského hotelu Thermal vypukl požár (20. července...
V podzemí hotelu Thermal vypukl požár, hasiči evakuovali hosty

V podzemních prostorách hotelu Thermal v Karlových Varech ve čtvrtek večer vypukl požár. Hasiči preventivně evakuovali hosty z celého hotelu. Před devátou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.