Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Projel tudy jen Vlak svobody. Teď mohou cestující opět jezdit přes hranice

  15:32aktualizováno  15:32
Když z Aše vyjel v pondělí krátce po jedné hodině odpoledne poprvé po přibližně sedmdesáti letech osobní vlak směrem do Německa, padla poslední část železné opony. Ta stále ještě dělila města Aš a Selb.

Obnovené železniční spojení tak má už svou premiéru za sebou. Oficiálně však začnou vlaky jezdit podle jízdního řádu v neděli.

Fotogalerie

„Obnovení železniční dopravy s Německem má pro Aš velký význam. Hodně lidí z Ašska dnes jezdí do zahraničí nejen za prací, ale stále častěji i za sportem a za nákupy. Je to s podivem, ale řada výrobků je tam levnější než u nás,“ řekl starosta Dalibor Blažek a dodal, že počet takzvaných gastarbeiterů, kteří do Německa dojíždějí za prací, stoupl po zavedení minimální mzdy.

Otázkou však je podle jeho názoru cena jízdenky. „Aby si někdo z Aše zajel do Hofu nakoupit a zaplatil za lístek 97 korun, to je, myslím, docela drahé. Ale zase je možné využít nejrůznějších slev a výhod,“ dodal.

Osobní vlak, který vyjel v pondělí třicet minut po poledni z chebského nádraží, byl první vlaštovkou. Do Německa se vydal po trase, kterou bylo místy nutné budovat úplně znovu.

Zatímco v Česku koleje vedoucí na hranice zůstaly, v Německu vzala část trati zasvé při stavbě obchvatu obce Erkersreuth. Křížení železnice a silnice bylo proto nutné vyřešit přemostěním. To opětovné spuštění provozu na trati zpozdilo a prodražilo.

Trať z Aše do Selbu

Sedmikilometrová trať Aš - Selb přestala krátce po druhé světové válce sloužit pro přepravu cestujících.

Železniční spojení se využívalo zejména pro nákladní dopravu přes střežené hranice.

Výjimkou byl takzvaný Vlak svobody, který měl skončit v Aši. Skupina železničářů v září 1951 využila toho, že koleje vedly až do tehdejšího západního Německa, a vlakem se 110 cestujícími prorazila železnou oponu.

V zahraničí tehdy zůstalo 34 lidí, zbytek se vrátil zpět do vlasti.

„Je to poměrně velkorysý projekt, počítá s devíti páry mezinárodních vlaků mezi Aší a Hofem, z nichž osm párů bude jezdit na celé trati až do Chebu, respektive Marktredwitz,“ uvedl Vladimír Omelka, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Karlových Varech.

Otevření nového přeshraničního spojení mezi Aší a stanicí Selb-Plößberg na trati mezi Chebem a bavorským Hofem se týká celkem sedmikilometrového úseku. Dva kilometry jsou na české straně, kde zprovoznění trati stálo 75 milionů korun, a pět kilometrů na straně německé. Obnova této části přišla na 14 milionů eur, což znamená přibližně 375 milionů korun.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policisté pátrají po devětadvacetiletém Radku Ferkovi ze Sokolovska.
Policie hledá muže, který ubližoval tříletému chlapci. Bil ho do hlavy

Policie pátrá po muži ze Sokolovska, který ubližoval malému chlapci. Toho mu svěřila na hlídání jeho družka. Násilník hocha tloukl do hlavy, dítě skončilo v...  celý článek

Celníci našli ve Svatém Kříži padělky známých značek za 1,5 milionu korun.
Trhovci opět prodávali kabelky i peněženky jako Korse nebo Pradu

Celníci zabavili při kontrole v jednom ze stánků na tržnici Asia Dragon Bazar ve Svatém Kříži na Chebsku, nedaleko hranic s Německem, desítky padělků luxusních...  celý článek

Letní tábor Vladař na Žluticku.
Tábor dostane novou studnu i klubovnu. Wi-fi ne, narušila by tradici

Mnohamilionové investice plánuje vedení Karlových Varů do oblíbeného letního tábora Vladař na Žluticku. Mezi nejdůležitější úkoly patří oprava dvou budov,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.