Pokud by projekt nabral další zpoždění, česká strana, která trať buduje za evropské peníze, by musela vrátit dotaci.
Ještě loni se hovořilo o tom, že trať začne sloužit letos v prosinci. Nyní je jasné, že taková představa je nereálná. Kromě nejrůznějších technických problémů se obnově železnice staví do cesty i další překážky.
Němci například budou muset při rekonstrukci železničního svršku mezi hranicemi a Erkersreuthem, kde železnici vymazala z mapy nová silnice, využít přístup po kolejích z české strany.
Příběh Vlaku svobodyTrať z Aše do Selbu je známá i díky Vlaku svobody. Toto pojmenování dostala souprava jedoucí z Prahy do Aše, která 11. září 1951 rychle projela ostře střeženou česko-německou státní hranici a zůstala v americké zóně v Bavorsku. Sto deset českých cestujících se náhle ocitlo za železnou oponou, většina z nich neplánovaně. Čtyřiatřicet lidí se nakonec rozhodlo zůstat za hranicemi, zbytek se o dva dny později vrátil do své komunistické vlasti za ostnatým drátem. Příběh vlaku číslo 3717 vzbudil pozornost celého svobodného světa. Železná opona byla proražena a studená válka měla rázem další hrdiny. Zatímco jedni se dostali na fotografie zahraničních časopisů, jejich příbuzní v Československu skončili potichu před soudem a později ve vězení. |
Jinak by se jen s velkými obtížemi dostávali k místu, kde je třeba kus trati znovu vybudovat.
"Dá se říct, že po více než patnácti letech jednání se plán opět spojit obě města železnicí chýlí ke konci. Projektová dokumentace obou partnerů je hotová, žádost o stavební povolení podaná," zhodnotil současný stav mluvčí ašské radnice Milan Vrbata po schůzce české a německé strany, která se uskutečnila v ašské knihovně.
Dráhy opraví nádraží v Aši
Po dokončení by na novou trať mělo vyjíždět osm vlakových souprav denně. Čtyři německé a čtyři české. Osm kilometrů staronové trati tak propojí nejen Aš a Selb, ale také významné železniční uzly Cheb a Hof.
"Projekt je významný pro rozvoj cestovního ruchu celého ašského výběžku. Navíc výrazně usnadní a zrychli cestu za prací," doplnil ašský starosta Dalibor Blažek.
Obnovení železnice s sebou přinese i rekonstrukci hlavního nádraží v Aši, které chtějí České dráhy kvůli novému přeshraničnímu spojení zvelebit.
Trať z Aše do Selbu patří k symbolům rozvoje vztahů mezi oběma městy, ale i mezi Českem a Německem. Navíc má i své místo v historii. Právě tudy v září roku 1951 prorazil ostře střeženou státní hranici vlak z Prahy do Aše, pro který se později vžil název Vlak svobody.