Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ohnivé divadlo s hudbou. Oblohu nad Sokolovem rozzářili mistři ohňostroje

  14:29aktualizováno  14:29
„To je toho. To umí každý. Přijít, odpálit pár rachejtlí a zase odejít.“ Tak se možná někdo dívá na práci ohňostrůjců, se kterou se pochlubily hned čtyři týmy na sobotní akci Hurá prázdniny v Sokolově. Soutěžní ohňostroje předvedli Češi, Poláci a Němci, o speciální narozeninový se postaral Ladislav Kincl z Plzně.

„Je to dárek k devadesátému výročí existence Domu kultury Sokolov,“ prozradil ještě před tím, než noční nebe nad Sokolovem rozzářily stovky bengálských ohňů. Ale připravit takový dárek není jen tak. Práce na jednom ohňostroji se neměří hodinami, ale spíš dny či týdny. A za osm minut je po všem.

„Ten nepoměr je značný,“ pousmál se Kincl. „Nejdřív je zapotřebí nastříhat muziku. To trvá dva až tři dny. Pak musíme napsat scénář, což zabere dva dny. Na samotnou přípravu pak máme další tři dny. No a tady jsme od rána. Takže ještě 16 hodin před samotným ohňostrojem,“ vypočítal časovou náročnost přípravy ohňostroje.

Co musí člověk mít, aby se také mohl stát ohňostrůjcem? „Především zkoušky. A pak to nesmí mít jako zaměstnání, ale jako koníček,“ odpověděl Kincl. Ohňostroje jsou jeho živobytím už od roku 1990. „Vlastně jsem s nimi začal ještě dřív na vojně. Ale to bylo s jinou technikou,“ naznačil.

Spočítat, kolik ohňostrojů za čtvrtstoletí odpálil, je těžké. Dobře si ale pamatuje na ten nejdražší. Stál 350 tisíc korun. „Jen pro představu: tolik stojí všechny čtyři sokolovské dohromady,“ uvedl Kincl.

V Sokolově si ale letos nezasoutěžil. Jeho narozeninová performance totiž byla nesoutěžní. A zbylé týmy? Ty se rozhodly bojovat o přízeň diváků různě. Češi vsadili na hudbu kapely Queen, Poláci zase na Piráty z Karibiku. A na pořádnou ráži.

„Tohle má průměr 125 milimetrů,“ představil nejtěžší kalibr večera Polák Grzegorz Rytel-Kuc. Podobnou ráži nacpával do odpalovacího zařízení na vedlejším stanovišti i jeho německý kolega Pedro Olberg. Ani jeden ovšem na dlouhé povídání neměl čas. Ten, který zbýval do začátku ohňostrojového klání, se totiž rapidně krátil.

„Nejdůležitější části ohňostroje zálohujeme“

„Grzegorze znám, jezdí k nám do Plzně na soutěž. Pálí už 30 let,“ představuje spěchajícího Poláka Kincl. „A vlastně se tak trochu známe všichni. Vždyť všichni děláme stejnou práci. Ohnivé divadlo s hudbou,“ doplňuje.

Právě to, že je divadlo ohnivé, ale může být pastí. Co když je zhatí třeba počasí? „Nesmí! V ohňostroji nesmí být prodleva, jinak ztratí kouzlo. Proto také nejdůležitější části ohňostroje zálohujeme. V praxi to znamená, že s sebou vozíme o třetinu víc pyrotechniky, než potřebujeme. A navíc: všechna odpalovací zařízení se snažíme co možná nejvíce chránit před nepřízní počasí,“ naznačil Kincl s pohledem upřeným na igelitem omotané roury různých průměrů. „Nejhorší je, že si to nikdy nemůžeme vyzkoušet. Jedeme prostě na první dobrou,“ dodal.

O tom, kdo onu „první dobrou“ zvládl nejlépe, v Sokolově tradičně svými hlasy rozhodují diváci. A to doslova. Decibelometr totiž zaznamenal sílu potlesku po každém ze tří soutěžních ohňostrojů. A nejvíce si lidé zakřičeli u toho českého. První cenu si tedy odvezl Petr Hajšman se svými pomocníky.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Firmy chtějí mladé lidi, jako bonus jim nabídnou firemní školky

Firemní školky. To je další z bonusů pro zaměstnance, který rezonuje v ředitelnách všech významných zaměstnavatelů v regionu. Aktuálně se jím začínají vážně...  celý článek

Hledání pozůstatků vesnice Tollingen v nánosech u potoka.
Stopy po středověké vsi hledal historik v potoce. Z dějin zmizela roku 1430

Téměř detektivní pátrání připomíná snaha historika Zdeňka Buchteleho vypátrat zaniklou vesnici Tollingen. Kdysi se rozkládala na Lipoltovském potoce v podhůří...  celý článek

Rivalové na karlovarském terminálu, autobusy společností FlixBus a RegioJet.
Dopravci bojují o cestující, do Prahy lze dojet i za cenu jízdenky MHD

Boj o linku na cestě Karlovy Vary - Praha sílí. Proti sobě stojí žluté a zelené autobusy. Obě společnosti nově zavedly plovoucí ceny jízdenek, cesta tak může...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.