Dálnice D6.

Dálnice D6. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Dálnice D6 bude bezpečnější, silničáři ji oplotí kvůli divoké zvěři

  • 5
Mnohem bezpečnější by měla být v budoucnu silnice D6. Ředitelství silnic a dálnic chce kvůli zvěři oplotit doposud nechráněné úseky. Opatření se bude týkat zejména trasy z Karlových Varů do Sokolova.

Ředitelství silnic a dálnic se chce do budování takzvaného vysokopevnostního oplocení pustit ještě letos. Zabránit má stále častějším srážkám se zvěří. Už minulý rok se novinky dočkala silnice u Chebu, nyní by na řadu měla přijít i další místa, zejména právě mezi krajským městem a Sokolovem.

„Projekt máme a budeme ho soutěžit s předpokládanou cenou asi 30 milionů korun. Pokud nám to klimatické podmínky dovolí, začneme s oplocováním na podzim či v zimě,“ řekl Lukáš Hnízdil, ředitel krajského Ředitelství silnic a dálnic.

Předpokládá ale, že budování plotu nebude úplně náročné, takže by ho mohlo Ředitelství silnic a dálnic zvládnout i během zimy.

„Dříve se oplocení dělalo jen v lesních úsecích staveb, postupem doby následovaly v plném rozsahu i dálnice,“ popsal Lukáš Hnízdil vývoj ohradníků kolem frekventovaných cest.

Na chybějící oplocení po otevření D6 několikrát poukazoval starosta obce Hory u Karlových Varů Milan Pokorný. Ke kolizím řidičů se zvěří na D6 u Hor podle něj dojde zhruba jednou za čtvrt roku. Ochrana významné krajské spojnice tam končí společně s protihlukovou zdí u tamní hrázděnky.

„Následuje otevřený prostor až k Loučkám. Volný je skoro kilometr. Zvěř migruje ze Slavkovského lesa na loketskou výsypku, tak nemá jinou šanci,“ uvedl. Zmínil přitom, že sice existuje přemostění pro zvěř u jenišovského hřbitova, to ale moc nefunguje. Biokoridor tak využívají hlavně zemědělci, kteří přes D6 převádějí krávy.

Pomáhají také pachové ohradníky

Snížit počty nehod se zvěří na D6 se už několik let snaží také Karlovarský kraj. Mysliveckým spolkům přispívá na pořízení takzvaných pachových ohradníků. Umisťují je na stromy, patníky nebo kůly. Na ně aplikují speciální ekologickou pěnu, která vydrží až pět let a alespoň dvakrát ročně se plní účinnou látkou.

Ta zvěř upozorňuje na blízké nebezpečí a zvyšuje její pozornost. Přestože pachové ohradníky nenahrazují oplocení silnic, dokážou až s osmdesátiprocentní účinností zabránit zvěři ve vstupu na cestu.

„Pachové ohradníky jsou jedním z kroků sloužících k tomu, aby ke srážkám se zvěří docházelo co nejméně,“ řekl krajský radní pro životní prostředí Karel Jakobec. Ideální by podle něj bylo oplotit úplně všechny silnice, což samozřejmě u těch druhých a třetích tříd nepřichází v úvahu.

„Musím pochválit snahu ŘSD, že hodlají všechny úseky D6 oplotit, protože těch střetů je opravdu hodně,“ řekl. Podotkl také, že v Sokolově nyní zkoušejí zvukové ohradníky. Pokud se osvědčí, mohly by v budoucnu pomoci například frekventovanému severovýchodnímu obchvatu města.

Podle krajské policejní mluvčí Kateřiny Krejčí loni na D6 od Karlových Varů po Cheb došlo k 77 střetům se zvěří.