Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lávka přes koleje v Chebu bude, lidé přestanou obíhat nádraží

  17:45aktualizováno  17:45
Město Cheb začalo s přípravou rekonstrukce lávky na Švédský vrch. Stavět by se mělo příští rok na jaře. Lidé už díky tomu nebudou muset areál nádraží obcházet.

Čtvrt kilometru dlouhá lávka byla nejkratší spojnicí pro pěší a cyklisty mezi městem a čtvrtěmi Háje a Švédský Vrch. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Nová lávka přes kolejiště chebského nádraží bude strohá, bez příkras, ale funkční a bezpečná. Takovou variantu vybralo město Cheb z celkem pěti návrhů, které se zabývaly obnovou frekventované spojky mezi centrem města a čtvrtí Švédský vrch.

„Návrhy projektantů byly plné krásných lávek, některé byly zavěšeny na lanech, jiné by se mohly stát novými dominantami města. Ale zvolili jsme tu, u které byl nejvýhodnější poměr cena, výkon,“ uvedl chebský místostarosta Zdeněk Hrkal s tím, že i tak se kompletní cena konstrukce vyšplhá ke 100 milionům korun.

„Důležité je, že lávka bude mít bezbariérový přístup z obou stran. Domluvili jsme se, že její šířka bude 2,5 metru, aby se zde pohodlně vyhnuly dva kočárky. Musí to stačit. Každý centimetr navíc představuje ohromné náklady. Povede tudy i cyklostezka, ale cyklisté zde budou muset své kolo vést,“ upřesnil Hrkal.

Město ještě zvažuje, jak vyřešit bezbariérovost směrem na Švédský vrch. Tady jsou ve hře dvě varianty. Bude nutné buď lávku prodloužit a vytvořit přibližně stometrový nájezd, nebo výškový rozdíl překonat stoupající spirálou.

„Chceme, aby projekční kancelář měla v listopadu hotový kompletní projekt včetně stavebního povolení. Pak by se mohlo ke konci roku začít s výběrovým řízením, a protože SŽDC předpokládá, že v první polovině příštího roku bude opravovat kolejiště v prostoru chebského nádraží, bude úplně ideální, pokud práce načasujeme na březen,“ konstatoval druhý místostarosta Pavel Hojda.

Lávku může zlevnit spolupráce se správci kolejí

Právě spolupráce se SŽDC by podle jeho slov měla pomoci projekt významně zlevnit. Pokud by totiž práce na lávce probíhaly v době oprav kolejiště, město by nemuselo platit desítky milionů za výluky.

„Jednáme o tom, chtěli bychom co nejdříve podepsat smlouvu o spolupráci. Také se pokusíme získat dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Letos je na podobné projekty vypsaná, předpokládáme že bude i příští rok,“ uvedl Hojda.

Stavbu by mohlo zlevnit i vedení zbytkového tepla ze spalovny, kterou chce na Švédském vrchu postavit napůl městská společnost Terea. Ta původně plánovala, že teplovod povede do kotelny v Riegerově ulici protlakem pod kolejemi. Jenže se ukazuje, že zavěsit potrubí pod zrekonstruovanou lávku by bylo pro Tereu levnější. „Pak bychom ale chtěli, aby se společnost podílela i na opravách lávky,“ řekl Hojda.

Podle jeho slov převzalo město lávku, která přemosťuje kolejiště chebského nádraží, do svého majetku v roce 1990. „To se k ní nikdo nehlásil. Ale majetkoprávní vztahy vyřešené nejsou dosud. Například patky, na kterých konstrukce stojí, stále leží na pozemku Českých drah. Proto musíme rekonstrukci projednat i s nimi, i když k žádnému přemístění nosné konstrukce nedojde. Stávající patky pouze projdou rekonstrukcí,“ dodal Hojda.

Lávka původně sloužila jako přístup pro zaměstnance železničního depa. Postupně však byla prodlužována do dnešní podoby, kdy ústí až na Švédském vrchu. V současnosti se skládá ze sedmi různých segmentů. O tom, že její stav není dobrý, se v Chebu ví už dlouho.

Loni v létě ji město na základě statického posudku muselo nechat uzavřít. Od té doby je zcela mimo provoz. Lidé, kteří ji využívali, tak namísto třísetmetrového mostku nyní musí absolvovat cestu dlouhou přibližně dva kilometry (více čtěte zde).





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řidič čtyřkolky nezvládl zatáčku v prudkém klesání a vylítl z cesty do lesa.
Řidič na čtyřkolce havaroval bez přilby a na sjetých pneumatikách

Vrtulník letěl pro řidiče čtyřkolky, který nezvládl jízdu v lese na Chebsku. Mladý muž podle všeho podcenil bezpečnost. Jezdil bez přilby a na sjetých...  celý článek

Železnatý pramen s teplotou 11,9 stupně Celsia je nejstudenějším karlovarským...
Karlovarský Železnatý pramen znovu ožije, z pítka ale poteče pitná voda

Železnatý pramen v těsném sousedství karlovarské budovy obchodní akademie brzy znovu ožije. Z pítka, které bude ovládat fotobuňka, ovšem poteče obyčejná voda.   celý článek

(Ilustrační snímek)
Ředitelé chtějí stipendia spíš pro pilné studenty, než jen za docházku

Stipendijní program pro středoškoláky a učně z Karlovarského kraje možná čeká změna. Ředitelé chtějí u žáků podpořit spíše lepší prospěch než docházku a také...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.