Reklama

Lávka přes koleje v Chebu bude, lidé přestanou obíhat nádraží

Město Cheb začalo s přípravou rekonstrukce lávky na Švédský vrch. Stavět by se mělo příští rok na jaře. Lidé už díky tomu nebudou muset areál nádraží obcházet.
Čtvrt kilometru dlouhá lávka byla nejkratší spojnicí pro pěší a cyklisty mezi...

Čtvrt kilometru dlouhá lávka byla nejkratší spojnicí pro pěší a cyklisty mezi městem a čtvrtěmi Háje a Švédský Vrch. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Nová lávka přes kolejiště chebského nádraží bude strohá, bez příkras, ale funkční a bezpečná. Takovou variantu vybralo město Cheb z celkem pěti návrhů, které se zabývaly obnovou frekventované spojky mezi centrem města a čtvrtí Švédský vrch.

„Návrhy projektantů byly plné krásných lávek, některé byly zavěšeny na lanech, jiné by se mohly stát novými dominantami města. Ale zvolili jsme tu, u které byl nejvýhodnější poměr cena, výkon,“ uvedl chebský místostarosta Zdeněk Hrkal s tím, že i tak se kompletní cena konstrukce vyšplhá ke 100 milionům korun.

„Důležité je, že lávka bude mít bezbariérový přístup z obou stran. Domluvili jsme se, že její šířka bude 2,5 metru, aby se zde pohodlně vyhnuly dva kočárky. Musí to stačit. Každý centimetr navíc představuje ohromné náklady. Povede tudy i cyklostezka, ale cyklisté zde budou muset své kolo vést,“ upřesnil Hrkal.

Město ještě zvažuje, jak vyřešit bezbariérovost směrem na Švédský vrch. Tady jsou ve hře dvě varianty. Bude nutné buď lávku prodloužit a vytvořit přibližně stometrový nájezd, nebo výškový rozdíl překonat stoupající spirálou.

„Chceme, aby projekční kancelář měla v listopadu hotový kompletní projekt včetně stavebního povolení. Pak by se mohlo ke konci roku začít s výběrovým řízením, a protože SŽDC předpokládá, že v první polovině příštího roku bude opravovat kolejiště v prostoru chebského nádraží, bude úplně ideální, pokud práce načasujeme na březen,“ konstatoval druhý místostarosta Pavel Hojda.

Lávku může zlevnit spolupráce se správci kolejí

Právě spolupráce se SŽDC by podle jeho slov měla pomoci projekt významně zlevnit. Pokud by totiž práce na lávce probíhaly v době oprav kolejiště, město by nemuselo platit desítky milionů za výluky.

„Jednáme o tom, chtěli bychom co nejdříve podepsat smlouvu o spolupráci. Také se pokusíme získat dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Letos je na podobné projekty vypsaná, předpokládáme že bude i příští rok,“ uvedl Hojda.

Stavbu by mohlo zlevnit i vedení zbytkového tepla ze spalovny, kterou chce na Švédském vrchu postavit napůl městská společnost Terea. Ta původně plánovala, že teplovod povede do kotelny v Riegerově ulici protlakem pod kolejemi. Jenže se ukazuje, že zavěsit potrubí pod zrekonstruovanou lávku by bylo pro Tereu levnější. „Pak bychom ale chtěli, aby se společnost podílela i na opravách lávky,“ řekl Hojda.

Podle jeho slov převzalo město lávku, která přemosťuje kolejiště chebského nádraží, do svého majetku v roce 1990. „To se k ní nikdo nehlásil. Ale majetkoprávní vztahy vyřešené nejsou dosud. Například patky, na kterých konstrukce stojí, stále leží na pozemku Českých drah. Proto musíme rekonstrukci projednat i s nimi, i když k žádnému přemístění nosné konstrukce nedojde. Stávající patky pouze projdou rekonstrukcí,“ dodal Hojda.

Lávka původně sloužila jako přístup pro zaměstnance železničního depa. Postupně však byla prodlužována do dnešní podoby, kdy ústí až na Švédském vrchu. V současnosti se skládá ze sedmi různých segmentů. O tom, že její stav není dobrý, se v Chebu ví už dlouho.

Loni v létě ji město na základě statického posudku muselo nechat uzavřít. Od té doby je zcela mimo provoz. Lidé, kteří ji využívali, tak namísto třísetmetrového mostku nyní musí absolvovat cestu dlouhou přibližně dva kilometry (více čtěte zde).

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

žádný příspěvek v diskusi

Další z rubriky Vary - zprávy

Reklama