Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Rozkopané silnice komplikují zimní údržbu, cestáři často neprojedou

  • 0
Rozkopané silnice nebrnkají na nervy jen běžným motoristům, ale komplikují práci i lidem, kteří se starají o zimní údržbu. Zejména v místech, kde je kvůli opravám zúžená vozovka, mají často plné ruce práce, aby s posypovými vozy osazenými pluhem projeli.

Nejkritičtější je momentálně situace na silnici I/20 u přehrady Březová, kde bude doprava na hrázi přehrady až do konce roku omezená. Řidiči posypových vozů tam budou muset dál kličkovat ve zúženém profilu komunikace.

„Zrovna jsem jel za naším sypačem. Projel, ale jen za cenu toho, že porazil dopravní značky vymezující omezení dopravy,“ uvedl Josef Bulka, dispečer Údržby silnic Karlovarského kraje.

Situaci zde podle jeho slov komplikují nákladní auta, která vozí na stavbu materiál, případně jeřáby či mixy s betonem. „Naši řidiči musejí jezdit částečně po chodníku, aby tudy projeli,“ řekl Bulka.

Odmontovat radlici jen kvůli průjezdu úzkého místa není možné. „A menší vozy vyslat nemůžeme. Ministerstvo dopravy rozhodlo o tom, že vozy s korbou menší než čtyři kubíky nesmí silnice v zimě udržovat. Respektive vyjet mohou, ale zadarmo,“ popsal strasti silničářů jejich dispečer.

Silničáři s technikou často neprojedou

Se zimní sezonou, která začíná 1. listopadu, by přitom měly práce na silnicích skončit, případně by je měly firmy omezit tak, aby právě technika zimní údržby mohla bezpečně a plynule projet.

„Vždy se snažíme dokončit veškeré práce do října. Ale stává se, že některé akce sklouznou až do listopadu, kdy už klimatické podmínky nejsou moc příznivé,“ konstatoval Lukáš Hnízdil, ředitel krajského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

To je společně s Povodím Ohře spoluinvestorem opravy koruny hráze přehrady Březová. Vypadá to ale, že dopravní omezení na hrázi potrvají podstatně déle. „Původně jsme chtěli mít celou akci hotovou s koncem letošního roku,“ uvedl Jan Svejkovský, mluvčí Povodí Ohře.

Jenomže kvůli neočekávaným vícepracím, kdy bylo nutné odstranit více betonu, než bylo v plánu, se letos podaří dokončit pouze polovinu. „A to budeme rádi,“ naznačil obtíže Svejkovský.

Dopravní omezení tedy budou na hrázi platit nejspíš až do konce roku. „A až budou příznivé klimatické podmínky, omezení se na tento úsek v příštím roce vrátí. Budeme totiž dodělávat část hráze směrem k přehradě,“ dodal mluvčí Povodí Ohře.

Problémy jsou i na mostě přes dalovické údolí

Ředitelství silnic a dálnic ovšem zbývá rozlousknout ještě jeden oříšek. Tím je most přes dalovické údolí na silnici I/13. Už řadu měsíců je částečně uzavřený ve směru na Karlovy Vary. I tam se podle Lukáše Hnízdila vyskytly nečekané problémy.

„Počítáme s tím, že by práce na mostě měly skončit ještě v listopadu,“ konstatoval ředitel krajského pracoviště ŘSD.

Při pokládání asfaltu ovšem mohou stavbaři narazit na další problém. Na počasí. Může totiž značně zkomplikovat pokládku finální asfaltové vrstvy.

„Aby asfaltová směs dobře přilnula k povrchu, musí se teploty držet nad pěti stupni Celsia,“ konstatoval dopravní inženýr Ota Řezanka. Jinak se podle něj asfalt dříve či později vydrolí. „A navíc by měl být podklad suchý a čistý,“ doplnil.

To uznává i Lukáš Hnízdil. „Nepředpokládám ale, že hned zítra napadne metr sněhu, který vydrží až do března. Doufáme, že se během následujících týdnů najde aspoň pár dnů, kdy budeme moci asfaltovat,“ dodal ředitel.