Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: www.rsskv.cz

Plány na výstavbu garážových domů v Karlových Varech znovu ožívají

  • 2
Karlovarský magistrát připravuje výběrové řízení na investora a provozovatele sítě velkokapacitních parkovišť. Musí ale počkat na skončení soudu se společností TEI, která je měla stavět původně.

Velkokapacitní garážové domy, tak se jmenuje možný lék na přetíženou dopravu v Karlových Varech. Před několika lety měla projekt uskutečnit společnost TEI, skončila ale u soudu.

Nyní se radní chystají vypsat nový tendr na investora a provozovatele parkovacích domů. Ovšem za pro město mnohem výhodnějších podmínek, než tomu bylo v případě společnosti TEI.

„Tendr ovšem nemůžeme vyhlásit dřív, než skončí soud. Ten okresní dal za pravdu městu, odvolací rozsudek potvrdil. Společnost TEI má nyní možnost se dovolat k Nejvyššímu soudu,“ konstatoval Petr Kulhánek, primátor Karlových Varů.

Jak prvoinstanční, tak odvolací soud rozhodly, že pro město nevýhodné smlouvy uzavřené mezi ním a společnosti TEI jsou neplatné. Ze stolu tak soudci smetli i částku přesahující sto milionů korun, které chtěla firma za zmařenou investici.

Původně plánovaná síť parkovacích domů byla poměrně hustá. Počítala s domy u galerie umění, hotelů Slavia a Imperial, v ulici Jana Palacha, na Divadelním náměstí a v ulici Krále Jiřího.

„Prioritou jsou pro nás garážovací domy u galerie a v ulici Jana Palacha,“ naznačil strategii města Kulhánek. Podle dopravního inženýra Oty Řezanky je však parkovací dům v ulici Jana Palacha diskutabilní.

Bude třeba dobře vybírat

„Doprava v centru je už dnes přetížená. Kruhovou křižovatkou u Solivárny je v době špičky obtížné projet, a nedokážu si představit, že by těsně za ní vyrostl ještě parkovací dům,“ konkretizoval své obavy odborník.

„Výstavba tohoto parkoviště záleží na mnoha aspektech. Například na úpravách lokality u dolního nádraží a u Solivárny, případně na výstavbě podzemního parkoviště u Národního domu,“ upřesnil primátor Kulhánek.

Parkovací domy by ovšem Ota Řezanka bral ve městě všemi deseti. Hlavně u průtahu. „Karlovy Vary je potřebují. Spolupracoval jsem na územním plánu. V něm jsou dvě lokality vhodné pro parkovací domy. Obě právě u průtahu,“ konstatoval dopravní inženýr. Podle jeho odhadů by měly být standardně veliké s kapacitou asi 200 až 300 vozidel.

„Musí ovšem rozumně zapadnout do území. Není možné, aby tvořily solitéry,“ podotkl. A důležité je také, aby byly v dosahu centra města.

Myšlenku na vybudování parkovacích domů vítá i velitel městské policie Marcel Vlasák. Z praxe strážníků je zřejmé, že parkování je v Karlových Varech obrovský problém. „Komunikace nejsou nafukovací, a tak jakákoliv aktivita, která by stojící auta dostala z ulic, je vítaná,“ konstatoval velitel karlovarských strážníků.

I pro samotné ochránce veřejného pořádku je podle něj problematické, když mají řešit případ špatně parkujícího motoristy, a nemohou mu nabídnout žádnou alternativu, kde vůz bez hrozby pokuty odstavit. „A právě parkovací domy či podzemní garáže by mohly situaci zlepšit,“ dodal Marcel Vlasák.