Po zpoplatnění provozu na silnici R6 volí řidiči cestu přes okolní obce.

Po zpoplatnění provozu na silnici R6 volí řidiči cestu přes okolní obce. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Zklamání. Podpisů na petici za bezplatnou silnici R6 je zatím málo

  • 38
Jen asi dva tisíce lidí zatím podepsaly petici za zrušení dálničního poplatku na rychlostní silnici R6 mezi Karlovými Vary a Chebem. Pro starosty všech deseti měst a obcí je to zklamání. Protestní akci vyvolali, aby měli silný argument pro jednání na ministerstvu dopravy.

Starostové čekali, že na konci září archy seberou a napočítají deset tisíc podpisů. Nejaktivnější byla paradoxně menší města. V Lokti dalo od začátku srpna najevo nesouhlas s placením na R6 asi tisíc lidí, v Novém Sedle kolem pěti set.

V Sokolově ale jen 190. "Myslel jsem, že se mnohem aktivněji zapojí Karlovy Vary," svěřil se starosta Lokte Zdeněk Bednář.

Ve čtvrtek se hlavy měst a obcí sejdou, aby rozhodly co dál. "Ještě celý říjen bychom ale mohli petici nechat v oběhu," navrhl starosta Nového Sedla Martin Loukota. S kolegy by ale zase neměl příliš otálet, pokud ještě chce ovlivnit placení na R6 od příštího roku.

ČSSD vládne v kraji, před volbami ale slibuje změnu

Občany zlobí, že tisíce řidičů objíždí placený úsek po okreskách a ulicemi přilehlých obcí a měst. Zaznamenali tří- až pětinásobný nárůst dopravy.

"Všichni teď jezdí do Varů přes nás. Je to pěkně hloupě vyřešené," ulevil si Miloš Rybař z Lokte. Na 37 kilometrech R6 se platí od dubna letošního roku.

Protestující města a obce

Počet obyvatel

Libavské Údolí - 610

Šabina - 319

Sokolov - 24 700

Staré Sedlo - 820

Loket - 3 100

Nové Sedlo - 2 700

Jenišov - 850

Hory - 230

Karlovy Vary - 50 000

Chodov - 15 000

Některé starosty nemile překvapila ČSSD, která teď před volbami na billboardech slibuje, že proti poplatku na R6 zabojuje. "Přitom kvůli liknavosti krajské vlády ČSSD tu poplatek máme. Zaráží mě to," poznamenal Bednář.

Mnozí politici rovnou říkají, že odbourat poplatek je nereálné. "Víme, že to nebude jednoduché, ale vyčítali bychom si, kdybychom to nezkusili," vysvětlil Bednář.

V některých městech udělali pro úspěch petice maximum. V Novém Sedle s ní ještě budou obcházet domácnosti místní sportovci. Uvažuje se o spuštění petice na internetu.

Některé radnice se dostaly pod tlak občanů, aby hustému provozu zabránily. Třeba v Jalovém Dvoře u Nového Sedla lidé prostřednictvím petice žádají, aby se na silnici do Louček smělo jezdit jen padesátkou.

"Praská jim omítka na domech, protože okolo jezdí těžká nákladní auta," má pro občany pochopení starosta Loukota. Ale tuto možnost zamítla dopravní policie i karlovarský magistrát.

Podle Loukoty odrazuje občany od podpisu petice to, že neplacení na R6 slibují politické strany. "Spousta lidí ztratila elán a vidí v tom předvolební boj, i když mnozí starostové do zastupitelstva kraje nekandidují."

Na pokutách už vybrali statisíce

Celní správa od dubna udělila na R6 v Karlovarském kraji 745 pokut za to, že řidiči vjeli na čtyřproudovku bez dálniční známky. Celkem šoféři zaplatili 712 tisíc korun.

"Většina z pokutovaných jsou zaskočení cizinci. Jen jeden řidič - Čech - se sankcí nesouhlasil, případ jsme postoupili ke správnímu řízení do Chebu," uvedla mluvčí Celního ředitelství Plzeň Jitka Blahutová.

Mnohem méně aktivní je v pokutování dopravní policie. Ta od dubna potrestala za nenalepenou známku 60 řidičů a vybrala od nich celkem 23 tisíc korun.

Krajská vláda ČSSD a KSČM přišla s jiným nápadem. Do Poslanecké sněmovny posílá novelu silničního zákona. Podle návrhu by mohla stát roční známka pro jízdu po dálnicích, které vedou odnikud nikam a nenavazují na dálniční síť, jen 300 korun.

Změna zákona vypadá na první pohled krkolomně. Sleva by se týkala všech dálnic v republice, které jsou od ostatní dálniční sítě "vzdáleny o více než polovinu své délky". Z Karlových Varů je to na čtyřproudovku R6 do Nového Strašecí 86 kilometrů a do Boru na plzeňskou D5 pak 52 kilometrů.

Ministerstvo dopravy se ale na zákonodárnou iniciativu kraje netváří nadšeně. Natož aby placení na R6 zcela zrušilo. "Je jasné, že s novým druhem dálničních známek by se výroba kuponů prodražila. A pochybuji, že by kraje chtěly tyto náklady hradit ze svého," řekl mluvčí ministerstva Martin Novák. I podle senátora Jana Horníka by se tím rozboural systém dálničních poplatků.