Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyrůstal na Ukrajině, létá s boeingem po Asii, doma je však ve Varech

  11:53aktualizováno  11:53
Narodil se v Turkmenistánu, vyrůstal tam i na Ukrajině a už několik let pracuje v jihokorejském Soulu pro leteckou společnost Asiana a létá převážně po Asii. Jako trvalé bydliště má však v dokladech uvedeny Karlovy Vary. Byť se tam pilot Oleg Viktorovič Seryj dostane jen sporadicky, dokáže si představit, že se po skončení kariéry v Česku usadí.

Pilot Oleg Viktorovič Seryj. | foto: archiv Olega Viktoroviče Seryje

Má povolání, které by mu mohl závidět kdejaký kluk. Je kapitánem letadla. Od roku 2007 usedá za levý knipl stroje Boeing 767 jihokorejské letecké společnosti Asiana.

Když se řekne pilot, létání, řada lidí si představí dobrodružství a svobodu. Jak se na to dívá člověk, pro něhož je létání zaměstnáním?
Svoboda? Dobrodružství? Bývávalo. Možná na počátku kariéry, kdy jsem nad pouští Karakum létal s Antonovem An-2 (i v Česku populární dvojplošník "Andula", pozn. autora). To jsme si mohli ještě dovolit věci, které by se daly nazvat dobrodružstvím. Ale dnes? Létání je svoboda spoutaná spoustou předpisů.

Pilot Oleg Viktorovič Seryj.

Pilot Oleg Viktorovič Seryj.

Jak to myslíte?
Každý let je podrobován důkladné kontrole. Pracovníci letecké společnosti kontrolují 100 až 150 parametrů. Rychlost, náklon stroje. A pilot musí všechny splnit. Je to dost náročné.

Je pro vás vaše práce splněním dětského snu?
Vlastně ani ne. Po škole jsem sice pracoval na letišti v tréninkovém centru, ale tehdy by mě ani nenapadlo, že někdy usednu za řízení letadla. Pak k nám ale přijeli náboráři z letecké školy. Jejich nabídka se mi zdála zajímavá, chtěl jsem to zkusit. No a v roce 1980 jsem školu dokončil s červeným diplomem.

Jak se po absolvování školy vyvíjela vaše kariéra?
Zpočátku jsem pro turkmenskou odnož Aeroflotu létal s Antonovem An-2. Pak jsem přesedlal na Antonov An-24, turbovrtulový dopravní stroj. V letech 1993 až 1994 jsem se v USA přeškoloval na proudové boeingy. Létal jsem s typy 737, 757 a nyní se 767.

V typové řadě jste vynechal 747, tedy Jumbo Jet… Úmyslně?
Úmyslně ne. S tímto typem jsem nikdy nelétal. Ale je to můj sen. Bohužel se mi asi už nesplní.

Vzpomenete si ještě na svůj nejdelší let?
To bylo ještě v Rusku. Trval přes 13 hodin. Tehdy jsme letěli bez mezipřistání z Moskvy do Havany.

Jak vypadá váš letový program v Koreji?
Létám prakticky jenom v Asii. Za řízením tak strávím maximálně šest hodin v kuse. A pak taky čas od času létám vnitrostátní linky. A to je teprve adrenalin! Let trvá maximálně 20 minut, na nic tedy není pořádně čas. Někdy absolvuju i čtyři takové za den. Na konci jsem pak vždy šťastný, že jsem to zvládl.

Dokážete spočítat, jak dlouhou dobu jste strávil ve vzduchu?
Necelých 18 tisíc hodin, což je přibližně 750 dnů. Takže více než dva roky!

Zažil jste ve své kariéře nějaký okamžik ryzího strachu?
Pár jich bylo. Ale často vzpomínám na jeden. Tehdy jsem přistával v Tokiu. V noci, za silného větru a v lijáku. Už jsem přemýšlel, že sednu na záložní letiště. Nakonec jsem ale přistát dokázal. Kdyby ale byly podmínky jen o trochu horší… Tehdy za mnou přišly letušky s tím, že pasažéři i zatleskali.

Copak to v Asii jinak nedělají? U nás je to běžné.
Prý ne. A i kdyby. Já to do kabiny stejně neslyším.

Jak dlouho myslíte, že ještě budete létat?
To hodně záleží na zdraví. Práce pilota je náročná jak na fyzickou kondici, tak na psychiku. Snažím se proto o sebe pečovat. Jezdím na kole, v zimě na lyžích. Rád jezdím na Karlovarsko na houby. Když je tedy čas. Ale konečné slovo budou mít vždy lékaři.

Když už jste zmínil Karlovarsko, vy bydlíte v Karlových Varech. Z práce domů to tedy máte přes půlku světa. Není to trochu náročné?
No, bydlím… Vzhledem ke své práci se do Karlových Varů dostanu tak jednou za půl roku na týden, dva. Ale ano, mám v Karlových Varech byt.

Proč jste si vybral právě nejznámější české lázeňské město?
Při své práci jsem navštívil řadu koutů celé zeměkoule. Vždy mám s sebou foťák, takže mám vzpomínky zachycené navěky. Do Karlových Varů jsem jezdil do lázní. Zjistil jsem, že je to město, kde můžu jednou zůstat. Jsou zde skvělí lidé. A nemyslím jenom v Karlových Varech, ale v Česku vůbec. Až jednou skončím kariéru, dokážu si představit, že se sem přestěhuju.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Karlovarský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Miliony prý získal vysoký policista v loterii a z dědictví. Ilustrační snímek
Žena nabízela sex, muž se vydával za policistu, cizinec jim naletěl

Past na cizince nachystala dvojice podvodníků z Chebska. Žena ho nalákala na sex, hned nato přispěchal její komplic a v roli falešného policisty muži naúčtoval...  celý článek

Ilustrační snímek
Firmy řeší krizi pracovní silou z východu, čekají na ni ale až půl roku

Podat žádost a obrnit se trpělivostí. Nic jiného nezbývá firmám, které chtějí využít možnosti posílit svůj tým ukrajinskými dělníky. O projekt nazvaný Režim...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.