Vláček s vagony z důlního muzea v Krásně bude lidi vozit mezi osadou Kateřina a takzvanou Rampou. Projet se jím kolem části přírodní rezervace mohou zájemci každý třetí víkend od dubna do října. Vláčky však původně pro pohodlnou přepravu pasažérů určené nebyly, sloužily těžebním společnostem.
"Máme k dispozici tři vagony. Jeden patří nám, další dva společnosti MB Minerals ze Skalné," řekl Rudolf Tyller ze sdružení CS IMC.
Vozy původně sloužily v hlubinných dolech pro přepravu horníků. Další vagon, jehož vlastníkem je Hornické muzeu v Krásně, se podle Tyllera opravuje a měl by začít sloužit v druhé polovině června. Pak by se na zastávce Rampa měly míjet dva vláčky. Zároveň bude otevřena i výstava o historii úzkorozchodných drah v okolí Skalné.
Provoz dráhy bude zastřešovat vznikající obecně prospěšná společnost Důlní dráha Kateřina. Organizátoři vyhlídkových jízd kolem jedné z nejznámějších českých přírodních rezervací vyzkoušeli zájem lidí o důlní vlakovou soupravu už vloni na jaře (více čtěte zde).
Tehdy museli zavést alespoň symbolické dvacetikorunové jízdné, protože děti odmítaly vagony opustit. Souprava proto vyjede na úzkokolejnou dráhu znovu.
"Loni se nám podařilo vyškolit tři vlastní strojvedoucí," uvedl Rudolf Tyller.
Po úzkorozchodné trati se původně vozily keramické jíly a hlíny. Těžba začala v osmdesátých letech 19. století, před první světovou válkou se na trati objevily první parní lokomotivy. Na území mezi Luby a Horním Drahovem působilo několik důlních společností, které provozovaly vlastní úzkorozchodné dráhy, přiblížil Tyller.
Za unikátní svezení zaplatí dospělí 40 korun, děti polovic.