Krajská silnice R6 je zpoplatněná, proti čemuž ale řidiči i vedení kraje...

Krajská silnice R6 je zpoplatněná, proti čemuž ale řidiči i vedení kraje protestují. Namítají, že silnice není napojena na dálniční síť. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Po krátkém úseku R6 se pojede zdarma, kraj trvá na levné dálniční známce

  • 3
Ministr dopravy Dan Ťok chce navrhnout vládě, aby řidiči na pěti úsecích dálnic a rychlostních silnic nemuseli platit za jejich použití. Jedním z nich by měla být sedmikilometrová část R6 u Chebu. Kraj i radnice iniciativu ministra vítají. Namítají však, že poplatek by se neměl hradit na celé R6.

Zmíněný úsek totiž nenavazuje na dálniční síť v Česku ani v Německu.

„Návrh ministerstva dopravy se bohužel týká jen malé části rychlostní silnice R6, jde jen o dílčí řešení. Pro nás zůstává prioritou, aby obyvatelé kraje nemuseli platit na celém izolovaném úseku silnice R6, od sjezdu Cheb sever až do Jenišova, který není napojen na českou dálniční síť. Nebo by tedy obyvatelé měli mít možnost uhradit výrazně nižší poplatek, který by odpovídal realitě tohoto izolovaného úseku, což představuje zavedení krajských dálničních známek. V tomto směru budeme dál vyvíjet naši aktivitu,“ uvedl hejtman Karlovarského kraje Martin Havel.

V podobném duchu se vyjádřil i bývalý hejtman Karlovarského kraje a současný poslanec Parlamentu ČR Josef Novotný. Právě on jako jeden z prvních přišel s nápadem na zavedení krajských dálničních známek. Ty by měly vedle časové i územní platnost a stály by pětkrát méně než běžná známka, užívaná na celém území republiky.

„Já vítám, že se tím začalo ministerstvo dopravy konečně opravdu vážně zabývat. Ale ten úsek je příliš krátký. Ideální by bylo, pokud by mohl být dlouhý až do Varů. Nebo pak krajské dálniční známky,“ řekl Novotný.

Novinka by mohla významně ulevit dopravě v Chebu. Zejména kamiony, které míří z Německa do tamní průmyslové zóny, často při objíždění placeného úseku projíždějí městem přes okružní křižovatku u obchodního domu Tesco. Ta přitom patří k nejvytíženějšímu dopravnímu uzlu ve městě.

„Chebu by to rozhodně pomohlo. Podobně jako řidiči náklaďáků se chovají turisté, kteří míří do Mariánských Lázní nebo do Plzně. Aby nemuseli platit za několik kilometrů rychlostní silnice, objedou úsek skrz město,“ uvedl chebský starosta Petr Navrátil.

Podle jeho slov loňské sčítání prokázalo, že z kruhového objezdu míří denně směrem na Ašskou ulici více než 15 tisíc vozidel. V opačném směru je to deset tisíc vozů za den. Další tisíce automobilů pak míří do ulic Pražská a Evropská.

Změnu by uvítali také obyvatelé Aše. „Je to posun dopředu. Bylo by sice lepší, kdyby lidé jezdili zdarma až do Karlových Varů, nebo si alespoň mohli koupit levnější známku. Ale pokud se povede prosadit alespoň dílčí řešení, bude to jen dobře. Především sváteční řidiči, důchodci a lidé, kteří jezdí třeba do Plzně za lékaři, to jistě uvítají,“ uvedl mluvčí Aše Milan Vrbata.

Ministr nesdělil, kdy hodlá návrh vládě předložit. Odhadl, že na výběr mýta by změna měla dopad v řádech desítek miliónů korun.