Ukázka porcelánu z karlovarského Thunu.

Ukázka porcelánu z karlovarského Thunu. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Češi opět chtějí tuzemský porcelán, radují se krajské fabriky

  • 0
Více cílit na evropský trh než na východ, vyrábět pro velké řetězce a především sázet na vysokou kvalitu. To je nyní filozofie dvou největších porcelánek v Karlovarském kraji. Obě fabriky hlásí i nárůst prodeje na tuzemské scéně.

„Po otřesu na ruském trhu se situace stabilizuje, je znát i návrat zákazníků. Proto můžu říct, že do budoucna vzhlížíme s optimismem,“ řekl Vlastimil Argman, ředitel porcelánky Thun 1794.

Prozradil, že i přes hození záchranného kruhu od velkých mezinárodních řetězců na překlenutí nepříznivé doby nebylo vše bez ztráty kytičky. „Ale přežili jsme to bez větší úhony,“ dodal.

Už v minulém roce se porcelánce povedlo vyvézt daleko větší množství porcelánu do západní Evropy než kdy dříve a tento trend pokračuje.

„Evropská unie je náš směr útoku. Rusko a bývalé země Sovětského svazu však nebudeme opouštět. Ale nechceme sázet jen na jednoho koně. Je potřeba být připraven. Když se nedaří na jedné straně, musíme být připraveni na té druhé,“ popsal strategii Argman.

Žádné zdobení, Češi nejvíc chtějí obyčejné bílé talíře

Příjemnou změnou je pro porcelánky zvýšený prodej na domácí půdě. „Poptávka na tuzemském trhu vzrostla skoro o 40 procent,“ potvrdil Martin Hora, vedoucí tuzemského prodeje porcelánky Thun.

Podle něj však nemají Češi zájem o porcelán zdobený zlatem a složitými ornamenty. „Je tomu právě naopak. Zákazníci po nás vyžadují jednoduché zdobení či žádné. Nečekaně se velice daří čistě bílým talířům,“ dodal Hora.

Poptávku po jednoduchém porcelánu si Vlastimil Argman vysvětluje současnou dobou. „Dnes má doma každý mikrovlnku či myčku. Zkuste si tam dát pozlacený talíř a uvidíte,“ vysvětlil se smíchem.

Nárůst, i když ne tak velký jako Thun, uvádí i porcelánka G. Benedikt.

„Kupní síla v České republice pořád není taková jako v západní Evropě, nicméně první vlaštovky jsou i u nás. Máme i velice dobré výsledky v západní Evropě - je to Rakousko, Švýcarsko a v severní Evropě je to ve Švédsku, kde jsme navázali velice zajímavou spolupráci s jedním velkoobchodem. Jde opravdu o tisíce kusů, které exportujeme,“ uvedl generální ředitel porcelánky G. Benedikt Karlovy Vary Pavel Janák.

Velkým hitem, kterým Thun poráží konkurenty na světovém trhu, je překvapivě Krteček.

„Vše, na čem je Krteček, nestíháme vyrábět. Zájem je opravdu veliký. Co vyrobíme, hned prodáme,“ pochvaluje si Argman.