Dynamická váha u sokolovského Transmotelu stála zhruba 6 milionů korun. Vytipuje přetížená auta, která poté skončí na klasické váze.

Dynamická váha u sokolovského Transmotelu stála zhruba 6 milionů korun. Vytipuje přetížená auta, která poté skončí na klasické váze. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Přetížená auta budou mít na R6 smůlu. Vytipuje je váha u Transmotelu

  • 2
Už za pár dní začne poblíž sokolovského Transmotelu na rychlostní silnici R6 fungovat takzvaná dynamická váha. Na ty, kteří povezou příliš těžký náklad, čekají tisícové pokuty. Policisté je začnou rozdávat, jen co se trochu oteplí.

Podle pověřeného šéfa Ředitelství silnic a dálnic Lukáše Hnízdila zatím nejsou váhy takového typu po republice příliš rozšířené. U nových staveb, jako je R6, už se s nimi však počítá.

"Váha je v našem majetku. Bude sloužit pro takzvaný předvýběr aut. Díky ní budou mít policisté vytipováno, který řidič jede přetížený. Ze silnice jej stáhnou a pak vůz zváží," popsal.

Zájem podílet se na vážení aut pomocí váhy u Transmotelu měl podle hejtmanova náměstka Petra Navrátila i kraj, ovšem znemožnila mu to novela zákona o pozemních komunikacích. Ta říká, že dohlížet na rychlostní silnice a silnice první třídy má ŘSD. "Budeme to dělat prostřednictvím policistů. Bude na nich, zda dohlédnou na to, aby přetížení řidiči úsek neobjížděli," uvedl Lukáš Hnízdil.

Vážit bude také externí firma

Váha je umístěna ve směru z Karlových Varů do Sokolova. Vypadá podobně jako mýtná brána. Zatímco ŘSD bude na přetížená auta dohlížet na R6, kraj si zase posvítí na silnice druhých a třetích tříd. Už uzavřel smlouvu s externí firmou, a to Centrem služeb pro silniční dopravu. Ta bude pro kraj vážení zajišťovat.

"S firmou už jsme v minulosti spolupracovali. Díky smlouvě nyní bude vážit celý rok," řekl Petr Navrátil. Firma, která vlastní speciální váhy, se bude na kontrolách domlouvat s policisty nebo celníky. Ti mohou podle Petra Navrátila odklonit nákladní auto až šestnáct kilometrů od místa, kterým projíždí, a poslat jej na speciální váhu. Problémy s přetížením se přitom netýkají pouze kamionů, ale také nákladních aut. Právě před těmi chce kraj silnice chránit.

"Bývají to zejména dřevaři, těžaři nebo stavaři. Někteří jsou schopní přetížit auto až dvakrát," uvedl Petr Navrátil.

Centrum pro silniční dopravu bude od kraje dostávat peníze za každé přetížené auto, čímž bude podle náměstka motivované k tomu, aby měla jeho práce efekt. Kontroly budou namátkové. Kraj zaplatí externí firmě šest tisíc za každé přetížené auto. Peníze se mu vrátí na vybraných pokutách.

Vedení kraje předpokládá, že by díky nim mohlo do rozpočtu přitéct kolem 670 tisíc korun. Minulý rok, kdy kraj s Centrem služeb pro silniční dopravu spolupracoval, nachytali policisté 29 přetížených řidičů během tří měsíců.