Poradce si najímáme především v těch případech, kde se uplatňují postupy, s nimiž zatím nemáme zkušenost, říkají na karlovarském magistrátu. Ilustrační foto

Poradce si najímáme především v těch případech, kde se uplatňují postupy, s nimiž zatím nemáme zkušenost, říkají na karlovarském magistrátu. Ilustrační foto | foto: Koláž - iDNES.cz

Města platí statisíce poradcům, radí jim se zadáváním zakázek

  • 1
Než platit pokuty, raději si necháme za peníze poradit. Takovým heslem se řídí radnice měst v Karlovarském kraji. Externím poradcům platí až statisíce za pomoc při zadávání velkých veřejných zakázek. Karlovarský magistrát tak za poslední dva roky utratil skoro půl milionu.

Radnice v Karlovarském kraji raději platí statisíce korun poradcům, než aby riskovaly pokuty od antimonopolního úřadu kvůli chybám svých zaměstnanců. Ti si sice s běžnými tendry poradí snadno, problémy však přijdou ve chvíli, kdy mají zadat některou z oblastí poprvé. Nebo je administrativa příliš složitá.

"Poradce si najímáme především v těch případech, kde se uplatňují postupy, s nimiž zatím nemáme zkušenost," uvedl mluvčí karlovarské radnice Jan Kopál.

Kolik stojí poradci

- Karlovy Vary zaplatily za poslední dva roky za administraci veřejných zakázek externistům 474 tisíc Kč, souhrnná hodnota zakázek činí zhruba 130 milionů
- V Chebu se za dva roky podíleli poradci na dvou zakázkách, od města inkasovali cca 200 tisíc.
- V řádech stovek tisíc zaplatily za stejnou dobu také v Sokolově a v Ostrově. Ostrovu externisté radili například s rekonstrukcí domu kultury, zámku nebo stavbou cyklostezky mezi Ostrovem a Jáchymovem. Pomáhat budou také s poptáváním společnosti na správu bytového fondu.

Za pomoc při tendrech tak v uplynulých dvou letech poradci inkasovali od magistrátu 474 tisíc.

Byla mezi nimi třeba pražská advokátní kancelář Vladimíra Tögela, jež pomohla s centrální dodávkou elektřiny, rekonstrukcí Mattoniho a Drahomířina nábřeží či při opravách domu v Lázeňské ulici, kde vyroste reprezentativní sídlo infocentra.

Město hledalo rady také pro nákup zemního plynu nebo u projektové dokumentace pro míčovou halu.

"Náklady za administraci jedné zakázky jsou zpravidla v řádech desítek tisíc korun. Většinu samozřejmě zadává město vlastními silami," řekl Jan Kopál.

Noční můrou všech úředníků, která žene radnice do náručí poradenských firem, je pokuta od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Jak dokáže městskou pokladnu zabolet chyba v zadávací dokumentaci tendru, se nyní přesvědčili v Chebu.

Město dostalo pokutu 600 tisíc za přehnané nároky na dodavatele čtyř zakázek a vedení radnice doufá, že už se taková situace nebude nikdy opakovat (více o pokutě čtěte zde).

Zákon pohledem neziskovky

O tom, že neustálé změny zákona o zadávání veřejných zakázek nejsou právě ku prospěchu, otevřeně mluví také Martin Kameník ze sdružení Oživení. Nezisková organizace prosazuje principy průhledné veřejné správy.

"Nemyslím, že by se jednalo o zákon nějak extra složitý, co mu však škodí, jsou časté novely. Jeho základem by měla být stabilní úprava," řekl.

Pokud by ji zákon měl, nemuseli by se úředníci stále učit nové postupy. Stačilo by to jednou a pořádně. "Nejsou tak flexibilní jako podnikatelé. Ovšem po letech už postup zvládají dobře," uvedl.

"Vyjmuli jsme administraci z odboru investic a předali ji právnímu oddělení, kde se o zakázky starají místo jednoho člověka dva referenti. Na celý proces ještě přitom dohlíží právník," řekl starosta Chebu Pavel Vanoušek.

I přesto, že se nyní chebským tendrům věnují tři lidé, nevyloučil budoucí spolupráci s externími poradci. "Na jednodušší zakázky si je najímat nebudeme. Na ty, které jsme ještě nikdy nepřipravovali, a to v oblastech, které nikdo neumí, to asi ano," připustil starosta.

Kvůli příliš složitému systému vydá řádově statisíce externím poradcům také Sokolov. "Někdy je oblast veřejné zakázky úředníkovi tak vzdálená, že si poradce prostě najmout musíme," uvedl starosta Zdeněk Berka.

Při nákupu počítačů musí řešit i specifikace mikroprocesorů

Jednou z takových oblastí jsou podle něj třeba IT technologie. Jaký oříšek pro radnice představují, dobře ví Pavel Jirka, jednatel pražské firmy Veřejné zakázky, s. r. o., která pomáhala s tendrem také chebské radnici.

"O řadě věcí se dozvíte až v okamžiku, kdy se s problémem potkáte. Málokdo ví, že na nákup počítačů existuje nařízení vlády o takzvaných speciálních specifikacích mikroprocesorů při nákupech výpočetní techniky. To když řeknete běžnému starostovi Horní Dolní, vyvalí oči. Přesto to však platí a obec se tím musí řídit," připomněl Pavel Jirka.

Jeho společnost funguje desátým rokem a s každou novelou zákona o veřejných zakázkách mu stoupne počet klientů.

"Naše firma dělá také školení a přednášky společně s doktorem Tögelem. Je opravdu zajímavé sledovat reakce zadavatelů nebo uchazečů, protože poté, co jsme začali přednášet novelu zákona o veřejných zakázkách, ti lidé z toho téměř lezou po zdi," prohlásil s nadsázkou.

Čím podle něj bude systém zadávání tendrů složitější, tím méně se lidé musí divit, že si starostové najímají poradce. Zvlášť když mnozí z malých obcí ani netuší, co je to elektronický podpis a že vůbec taková věc existuje.

"Já sám tvrdím, že existence naší firmy je v podstatě perverzní záležitostí a obžalobou systému," uvedl Pavel Jirka.