Developeři mají s centrem města velké plány. Třeba společnost Lordship plánuje stavbu Central Parku Karlovy Vary.

Developeři mají s centrem města velké plány. Třeba společnost Lordship plánuje stavbu Central Parku Karlovy Vary. | foto: Lordship

Architekti navrhli radnici, jak naložit s centrem Karlových Varů

  • 1
Solivárna jako kulturní centrum, lanovka jako spojnice Tržnice a horního nádraží či Sokolovská ulice končící na Čertově ostrově. I takové návrhy vymysleli architekti v soutěži o vylepšení Karlových Varů.

Třináct zájemců, pět pozoruhodných návrhů. Takový je výsledek soutěže o nejlepší řešení obchodně správního centra města, kterou v zimě vypsala karlovarská radnice. Vyzvala tak architekty či jejich skupiny nebo developery, aby zkusili vymyslet, jak v budoucnu nejlépe naložit se zhruba stohektarovým územím.

To se táhne od kruhového objezdu u Solivárny po Rybáře a Tuhnice a leží v něm řada významných staveb, jako je dolní nádraží, Solivárna, pivovar, plechová hala nebo stará vodárna. První místo nakonec porota nevyhlásila, zato však udělila tři místa druhá a dvě zvláštní ceny.

"Porota zasedla hned dvakrát a neudělit cenu za první místo se rozhodla po dlouhých debatách," uvedl primátorův náměstek Jaroslav Růžička.

Architekti se na některých nápadech shodli

Některá témata na vylepšení centra Karlových Varů se přitom v soutěžních návrzích opakovala. Například nápad spojit karlovarskou Tržnici s vlakovým a autobusovým nádražím v jeden terminál, který by sídlil ve Varšavské ulici.

Architekti se rovněž shodli na zklidnění dopravy Chebského mostu, který by podle nich sloužil zejména chodcům či cyklistům.

Dopravní tepnou by se pak stala Charkovského ulice, která by mostem vyvedla řidiče z centra do Kamenné ulice v Rybářích. Tuto městskou část by navíc mnozí architekti rádi propojili s Čertovým ostrovem, a to prodloužením Sokolovské ulice, kterou by přemostili u Solivárny.

Lanovka z Tržnice na horní nádraží se nelíbila

"Opakovala se i myšlenka propojit díky nové lanovce Tržnici s horním nádražím. Tento návrh však porota nedoporučila. Obecně lze říct, že architekti vidí pravý břeh Ohře jako rekreační zónu, alespoň tam, kam to železnice umožní. Zbytek by dovolili zastavět," popsal Růžička. Významné stavby typu Solivárny nebo pivovaru by prý architekti rádi proměnili v městská kulturní centra.

Nejlepší návrhy, které vybraly dvě poroty složené z nezávislých odborníků i politiků, předali radní úředníkům z odboru rozvoje a investic. Ti pak mají doporučit, s jakými návrhy by mohly Karlovy Vary v budoucnu počítat.

Lidé, kteří mají zájem se na studie podívat, mohou příští týden přijít do vestibulu karlovarského magistrátu. V něm budou soutěžní návrhy vystaveny a popsány.

Radní vypsali soutěž kvůli tlakům investorů, kteří mají o obchodně správní centrum Karlových Varů veliký zájem. Jedním z nich je také developerská společnost Gamma Property, člen mezinárodní skupiny Lordship. Ta plánuje proměnit za osm miliard korun dolní nádraží a jeho okolí v Central Park Karlovy Vary.

Soutěž byla anonymní

"Do soutěže se přihlásila architektonická kancelář SIAL, která pro developera pracuje. Její návrh však porota nevybrala. Čí návrh porotci posuzovali, se dozvěděli až na konci, neboť soutěž byla anonymní," uvedl náměstek.

Gamma Property začala před pár týdny připravovat své pozemky u dolního nádraží na dekontaminaci. Zástupci společnosti se s vedením radnice dohodli, že ropy a arsenu zbaví i ty městské pozemky, které leží od výjezdu z autobusového nádraží zhruba k prvnímu nástupišti. Do roku 2018 je vyčistí, terén vrátí zpět do původní úrovně, vykácí alej kolem Západní ulice a nahradí ji novou zelení.