V úseku Lubenec - Bošov je silnice I/6 v současné době uzavřená kvůli výstavbě

V úseku Lubenec - Bošov je silnice I/6 v současné době uzavřená kvůli výstavbě rychlostního úseku. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Exšéf ředitelství silnic teď řídí firmu, které dal ve funkci zakázky

  • 0
Říká se tomu syndrom otáčivých dveří. Manažer ze státní instituce odejde pracovat do soukromé firmy, která právě od této instituce brala a dál bere zakázky. Klasickým příkladem je bývalý šéf správy Ředitelství silnic a dálnic v Karlových Varech Radomil Havrda.

V roce 2010 Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pod Havrdovým vedením přidělila firmě DS engineering Plus zakázky za celkem 4,7 milionu korun. Firma pro ŘSD dohlíží coby externí technický dozor na velkou část stavby rychlostní silnice R6 Bošov - Lubenec.

Radomil Havrda

Práce byly dlouho na příkaz někdejšího ministra Víta Bárty pozastavené a teprve nyní jsou v plném proudu.

Havrda se po odchodu z ŘSD v roce 2011 (působil tam čtyři roky) před rokem zjevil na postu ředitele ve firmě DS engineering. V ní podle obchodního rejstříku působil už od dubna do prosince 2012 jako místopředseda představenstva.

Havrda tedy dozoruje pro ŘSD stavby, přitom na přidělení těchto zakázek se dříve podílel. "Máte pravdu, takhle to holt vyšlo. Do firmy bych asi nepřešel, kdyby to tak pan Bárta nezařídil a stavbu R6 nezastavil. Jinak by už byla dávno hotová," naráží Havrda i na svůj vynucený odchod z ŘSD.

"Je to jeden z typických příkladů vnímaných jako velké korupční riziko. Vzbuzuje pochybnosti, jestli pan Havrda mohl jako šéf ŘSD ovlivnit výběr dodavatele, do jehož firmy pak nastoupil," řekla Lenka Petráková z občanského sdružení Oživení, které dohlíží na transparentnost ve státní správě a samosprávě.

Podle ní, bohužel, nejsou takové případy z pohledu naší legislativy ošetřeny. Zákon o střetu zájmů nezakazuje vedoucímu státní příspěvkové organizace nastoupit do firmy, která pro tuto organizaci pracuje.

Nic jiného mi nezbylo, tvrdí Havrda

Někdejší šéf karlovarské správy ŘSD argumentuje, že se něčím živit musí. A že silničařině rozumí.

"Nic jiného mi nezbylo. Chvíli jsem pracoval v Krajské správě a údržbě silnic, ale nebavilo mě to. Pak mi nabídli místo v DS engineering Plus a plácli jsme si. Já tu firmu ale nevlastním," upozornil Havrda.

Referenty jako bývalé podřízené na ŘSD zná, ale zná i spoustu jiných lidí, a to by pak prý nemohl pracovat pro nikoho.

Lenka Petráková takové vysvětlení částečně chápe. "Ano, ale nemělo by to být provázáno s firmou, do níž směřovaly toky peněz od bývalého zaměstnavatele. Je to problém, na který čeští zákonodárci zatím nebyli schopni reagovat."

Technický dozor na R6 v úseku Bošov - Lubenec je rozdělen na šest částí. Výběrová řízení se konala v roce 2010, a protože šlo o zakázky malého rozsahu, oslovilo ŘSD vždy jen tři možné uchazeče.

Dvě ze šesti zakázek získala firma DS engineering Plus (2,37 mil. Kč a 2,364 mil. Kč). Další tři společnost Valbek a jednu Investon.

"U všech soutěží bylo jediné kritérium - nejnižší nabídková cena," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

V souvislosti s karlovarskou správou Ředitelství silnic a dálnic nežije DS engineering Plus jen ze starých smluv a objednávek. Loni firma získala zakázku na úpravu svodidel na silnici I/20 mezi Stanovicemi a Vodnou za 4,2 milionu korun.