Lukáš Jabůrek, umělecký ředitel sklárny Moser, zkoumá detaily malby vázy Christine. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Umělci z karlovarské sklárny Moser oživili skvosty starých mistrů

  • 0
Přesná replika vázy, kterou v karlovarské sklárně Moser vyrobili v roce 1880 tehdy revoluční technikou, je součástí série dvaceti kusů nové umělecké kolekce nazvané Design Moser 2015. Jmenuje se Christine.

Psal se rok 1878, když Ludwig Moser získal rakouskouherské privilegium „za zvláštní způsob výzdoby skla reliéfními emailovými barvami a zlatem, který vynalezl“. Jedním z řady uměleckých děl zdobených touto technikou byla i monumentální, téměř jeden metr vysoká malovaná váza.

Jednu 94 centimetrů vysokou vázu si sklárna cení na bezmála milion korun. Christine není v kolekci jediným ohlédnutím do minulosti. Po jejím boku stojí také Menuet, která je přesnou replikou 68 centimetrů vysoké vázy z roku 1885. I v tomto případě jde o limitovanou sérii 20 kusů.

„Menuet má kromě florálních ornamentů malovaných barevnými emaily a zlatem na přední straně ručně malovanou dvojici mladíka s dívkou v renesančním oděvu,“ přiblížil vázu Lukáš Jabůrek, umělecký ředitel sklárny Moser. Autorem jedinečných ručních maleb je Jan Janecký, výtvarník a malíř skla.

Malované repliky a kopie starých rytin Moser zařazuje do svých uměleckých kolekcí každoročně. Tentokrát ovšem vzhledem k velikosti váz zabrala příprava výroby několik let. Nejprve zástupci sklárny strávili nějaký čas v muzeu skla v německém Pasově, kde jsou umístěné originální vázy.

„Ze všech stran a úhlů jsme je detailně nafotili, změřili, obkreslili linie, abychom získali přesné údaje o jejich tvaru,“ popsal Jabůrek. Následovala analýza malby s cílem odhalit použitou techniku a pro získání věrných odstínů barev.

Napodobit původní malbu a přiblížit se originálnímu stylu je velmi náročné. Výtvarník Jan Janecký v první řadě na každou vázu namaloval podkladové stíny sklářskou barvou, která se vypaluje v peci při teplotě 560 stupňů. Následují další vrstvy s jednotlivými konturami, které se také průběžně vypalují.

Takto se pomalu pokračuje od nejhrubších prací k jednotlivým detailům. Jednotlivé vrstvy malby se vypalovaly celkem šestkrát. Práce malíři zabere minimálně měsíc a půl, než vázu namaluje. Další nejméně tři týdny trvá vzorování na huti, zabroušení a kompletování lepením. Vázy jsou složené z více dílů, konkrétně Christine je ze tří.

„Momentálně žádnou takovou podobnou řemeslně náročnou malovanou věc nikdo v žádné jiné sklárně na světě nemá,“ ujistil umělecký ředitel. Právě kvůli náročnosti sklárna vyrobila od každé vázy pouhých dvacet kusů.