Václav Matějka si prohlíží ochranný rám svého auta. Podle policistů se jedná o...

Václav Matějka si prohlíží ochranný rám svého auta. Podle policistů se jedná o závadu, podle pracovníků STK je vše v pořádku. | foto: Petr Przeczek, 5plus2.cz

Policie hnala majitele škodovky zbytečně na STK, muž teď žádá náhradu

  • 103
Václav Matějka z Teplé na Chebsku musel znovu absolvovat se svým autem technickou kontrolu. Podle policistů mělo jeho auto nepovolený rám. Jenže to se nepotvrdilo. Po policii teď muž požaduje náhradu. Nemusí být jediný.

Od začátku roku mají dopravní policisté novou pravomoc. Pokud u vozidla zjistí závadu, mohou řidiče poslat na Stanici technické kontroly nebo mu rovnou další jízdu zakázat. Má jim to pomoci dostat ze silnic nebezpečná auta.

V praxi se ale ukazuje, že situace není tak jednoduchá. Policisté totiž nemohou nahlížet do takzvaného velkého techničáku, kam se zapisují výjimky pro nejrůznější doplňkové vybavení vozu. Doplatil na to i pětašedesátiletý Václav Matějka z Teplé.

Začátkem prosince úspěšně absolvoval technickou kontrolu se svojí letitou Škodou Felicia, vybavenou předním ochranným rámem. Ke svému velkému překvapení měl ale s autem problémy při lednové policejní kontrole v Karlových Varech. Hlídce se rám nepozdával, a tak mu zkrátila platnost technické.

„Musel jsem na ni znovu. A zase všechno bylo v pořádku. Nechápu, proč mne tam policisté poslali, na STK nad jejich postupem kroutili hlavou,“ postěžoval si Václav Matějka. Čtrnáct dnů podle svých slov zbytečně běhal po úřadech.

„Při kontrole policisté zjistili, že ochranný rám nemá značku certifikace. Vnuk, který auto řídil, musel na místě zaplatit pokutu a dostal protokol, podle kterého policisté zkrátili autu technickou na třicet dnů,“ popsal začátek svého trápení Václav Matějka.

Nové technické kontrole se majitel auta nevyhne

Jenže se ukázalo, že ve velkém technickém průkaze (osvědčení o registraci vozidla) má vůz ochranný rám zapsaný. A namontován byl v době, kdy podle majitele na sobě nemusel mít značku certifikace zobrazenou. „Hned jsem sedl do auta a vyrazil do Varů na dopravku. Jenže tam to nikoho nezajímalo. Odkázali mne do Mariánských Lázní na odbor dopravy,“ posteskl si.

Policie je přesvědčená, že postupovala správně. „Přední ochranná konstrukce neměla atest. Podle zákona 361/200 Sb. se jedná o vážnou závadu, proto muselo dojít k omezení způsobilosti vozidla na třicet dnů,“ argumentuje policejní mluvčí Pavel Valenta.

Protokol o závadě policie zasílá na pověřenou obec, v případě pana Matějky do Mariánských Lázní. Kontrole se nejde vyhnout. Pokud by policisté zjistili, že ji majitel neabsolvoval, čekala by ho pokuta až deset tisíc korun nebo dokonce zákaz řízení.

Podle Vladimíra Studeného, vedoucího oddělení dopravy mariánskolázeňské radnice, je problém v nedotažené legislativě. „Zákon sice umožňuje policii provádět na silnici technické kontroly, hlídky ale nemají k dispozici osvědčení o registraci vozidla.“

A právě v tomto dokumentu, který nejsou řidiči povinni vozit, jsou podobné změny a úpravy zapsané. V terénu se k těmto informacím ale hlídky nedostanou. Osvědčení přitom potvrzují školení pracovníci STK.

„Zákony na sebe nenavazují. Pan Matějka se asi bude muset obrátit se žádostí o vrácení peněz na policii,“ poznamenal Vladimír Studený.

Řešením by možná bylo zapisovat povolené úpravy i do „malého techničáku“, jenže to podle současné vyhlášky možné není.

Majiteli felicie nakonec nezbylo, než kontrolu na STK absolvovat a samozřejmě i zaplatit. „Dvě stovky mě stála pokuta, dalších 370 korun jsem zaplatil na STK jen proto, aby mi řekli, že mám všechno v pořádku. Jednou jsem jel z Teplé naprosto zbytečně do Karlových Varů a čtyřikrát jsem byl v Mariánských Lázních. Odhaduji, že jsem najezdil tak 250 kilometrů. Jsem v důchodu, budu žádat o náhradu,“ prohlásil Václav Matějka.

Nejvíc ho mrzí zbytečně ztracený čas. Naději na uhrazení alespoň části nákladů ale má. Podle ministerstva dopravy v případě poplatku za STK záleží na výsledku kontroly.

„Pokud se zjistí, že se jedná o závadu, musí ji majitel vozidla zaplatit. Pokud ne, STK ji vyúčtuje policii,“ uvedl Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy.

Letos už policisté v Karlovarském kraji přistoupili ke zkrácení platnosti technické způsobilosti ve 23 případech.