Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zastrašování podle záchranářů nepomůže. Ukazují, jak u nehody pomoct

  7:25aktualizováno  7:25
S velkým úspěchem se setkala celorepubliková kampaň nazvaná Ty to zvládneš. Ta veřejnost učí, jak se vyvarovat laických chyb při záchraně lidí zraněných při dopravních nehodách. S akcí do světa vyrazila Asociace Záchranný kruh, kde je výkonným manažerem Lukáš Hutta.

Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh, která je provozovatelem Světa záchranářů. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

V minulosti byly časté pokusy předcházet nehodám díky filmovým spotům. Vy jste ale nyní rozjeli kampaň, kde učíte řidiče přímo záchranu života při dopravní nehodě.
Myslíme si, že jenom zastrašování nepomůže. To nemá smysl. Naopak musíme lidem dát východisko, jak z té situace ven. Chceme ukázat, že nehody se opravdu dějí, a představit jejich potenciálním účastníkům, jak se při nich zachovat.

Je poskytování první pomoci stále problémem?
Vnímáme, že jsou mezi lidmi stále mezery. Buď nevědí, jak pomoci, nebo se naopak bojí poskytnout první pomoc. Snažíme se proto dávat řidičům a účastníkům provozu jistotu: Ano, ty to zvládneš.

Dříve jste výrazně cílili na děti, nyní je tato kampaň věnována především dospělým. Co stojí za tímto vývojem?
Od začátku, co jsme vznikli, jsme si vytvořili koncept, čemu všemu se chceme věnovat. Nyní postupujeme krok za krokem, a tohle je další z nich.

Kde jste vzali nápady? Přece jen musíte myslet na to, aby nebyli lidé moc vyděšení?
Je to mravenčí práce. Náš tým je plný profesionálů a nadšenců. Dokonce jsme se snažili podívat na podobné projekty v zahraničí, ale ty nás příliš neinspirovaly.

Nakonec vám tedy pomohly přímo zpovědi některých účastníků nehod, kteří vystoupili se svým příběhem?
Zčásti ano. Více ale pomohly zkušenosti záchranářů z terénu. Chtěli jsme to mít co možná nejvíce realistické. V dnešní době akčních filmů jsme zvolili sice smutnou, ale surovou realitu.

Jak je těžké pracovat s účastníky často tragických dopravních nehod?
Není těžké je rozmluvit, ale najít je. Oni nechodí po ulici s tím, že by se tím v uvozovkách chlubili. Je důležité je nadchnout a vysvětlit náš záměr. Poté už není problém.

Kampaň má celkem deset dvacetivteřinových videí, kdy každé má v sobě jedno poselství. Jak byste je charakterizoval?
Snažili jsme se najít deset nejčastějších chyb, kterých se lidé dopouštějí u dopravních nehod. Například jak zvládnout stres, jak pracovat s viditelností či s masivním krvácením. Navíc jsme udělali jedno instruktážní video, kde v podstatě vše shrnujeme.

Jaká je podle vašich zkušeností nejčastější chyba, kterou lidé udělají při nehodě?
Určitě zmatkují a nedbají na vlastní bezpečí. Prostě se bezhlavě vrhnou pomoci, ale nerozhlédnou se a srazí je například další auto. Lidé často netuší, co se může stát, proto radíme, zastav se, popřemýšlej a pak konej.

Kampaň odstartovala před měsícem, už máte první ohlasy. Jaké jsou?
Jsou nad rámec našeho očekávání. Vesměs jsou velmi pozitivní, opravdu jsme zatím nenašli žádný přímo cílený negativní názor.

Podle vás jdete krůček po krůčku. Co chystáte nyní?
Pokud se zadaří, chtěli bychom v příštím roce spustit kampaň Ty to zvládneš II. Ta by měla být věnovaná přímo chodcům. Práci máme i s dalším rozvojem Světa záchranářů, pomáháme i jiným krajům s možnou realizací tohoto unikátního centra.

Autor:




Hlavní zprávy

Škoda Superb 2.0 TDI 2013 ·...
Škoda Superb 2.0 TDI 2013 ·...

r.v. 2013, naj. 156 229 km, diesel
460 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.