Michal Hloucha, majitel a ředitel chodovské společnosti Adekor, která se zabývá...

Michal Hloucha, majitel a ředitel chodovské společnosti Adekor, která se zabývá ručním zdobením porcelánu. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Ručně ozdobený porcelán míří z Chodova do sedmnácti zemí světa

  • 0
Vedle velkých porcelánek je v Karlovarském kraji celá řada malých firmiček, které doplňují jejich produkci. A jednou z nich je chodovská společnost Adekor. Po čtyřech letech existence už vyváží do 17 zemí světa.

Jak napovídá název Adekor, zaměstnanci této firmy se zabývají dekorováním hotových výrobků. Společnost patří k nejmladším na trhu. Založil ji Michal Hloucha.

Jak dlouho vaše společnost funguje?
Firmu jsme založili v lednu 2011. V oboru ale pracuji od roku 1984. Prošel jsem porcelánky v Březové, Loučkách, Horním Slavkově a Nové Roli. Podnikat jsme se společníky začali v roce 1991.

Specializujete se na dekorování porcelánu. Žádný nevyrábíte?
Pouze ho dekorujeme. Veškeré práce jsou ruční. Využíváme klasické dekorační techniky.

Kolik zaměstnanců pro vás pracuje?
V současné době dvacet tři.

Dekorujete porcelán jak vlastními vzory, tak na přání zákazníka. Která z těchto možností ve vaší nabídce převládá?
Převažují vlastní vzory, ale většina z nich vychází ze spolupráce se zákazníkem. Ten má jasnější představu o tom, co by chtěl.

Ve vaší vzorkovně jsou hodně tradiční motivy. Děláte i nějaké méně tradiční?
Za sebou (Michal Hloucha ukazuje na jednu z vitrín ve vzorkovně) mám věci, které jsou nové, vyvinuté právě ve spolupráci se zákazníkem. A ty nikde jinde neuvidíte, vzory máme chráněné.

Myslel jsem spíš módní hity, jako je třeba Hello Kitty, krteček a podobně.
To ne. Jsme zaměření spíš na klasiku. Nicméně teď rozjíždíme nový projekt. Jmenuje se Adekor a výtvarníci. Je to projekt, který vychází z naší spolupráce s mladými, někdy už proslavenými výtvarníky, kteří pro nás navrhují dekory. A my jej potom realizujeme. To je trochu odlišné od těch tradičních vzorů.

Spolupracujete na tomto projektu i se školami v regionu?
Ne. Jsou to všechno už vystudovaní a mnohdy i známější výtvarníci. Například Léna Brauner, což je poměrně známé jméno.

Jak je to ve vaší společnosti s odbytem? Dodáváte jenom na český, nebo i na zahraniční trh?
Naprostou většinu, 99 procent, vyvezeme.

Můžete přiblížit, kolik je 99 procent vaší produkce?
Náš roční obrat je zhruba kolem 25 milionů korun.

Dá se to přepočítat na kusy či tuny?
Takto to neevidujeme. Tuny jsou spíš ukazatelem pro výrobce porcelánu a kusy jsou zavádějící. Dekory jdou často třikrát do pece, několikrát se dekorují. Takže takovou evidenci nemáme.

Na jaké trhy dodáváte především?
Vyvážíme do 17 zemí na čtyřech kontinentech. Mezi nejvýznamnější trhy patří Spojené státy Americké, země bývalého východního bloku, jako je Kazachstán, Uzbekistán, Ázerbajdžán a podobně.

Co Rusko samotné?
Také patří mezi trhy, kam vyvážíme, nicméně tam ty zakázky klesly o 80 procent. Situace v Rusku se nás tedy dotkla významně. Naštěstí tam nejsme většinovým objemem, ale určitý objem jsme dodávali, protože tradiční motivy se v Rusku dobře prodávají, ale sankce nás zasáhly stejně jako všechny ostatní. Možná o něco později, protože jsme v Rusku měli kontrakty nasmlouvané už z dřívějška. Ale někdy od června je objem námi dodávaných výrobků téměř nulový. Situace v Rusku je oproti krizím v minulosti výjimečná. Podobných jsme v minulosti zažili víc. Ta současná je komplikovanější v tom, že to není jen ekonomický problém, ale politika. Na sklonku devadesátých let pamatuji propad rublu, ale trh se oklepal velice rychle. Teď je tam ale nějaký blok v hlavách lidí. O to je ta situace horší a bude trvat déle.

Je ve vaší nabídce dekor či tvar porcelánu, o který je mezi zákazníky největší zájem?
Záleží na trhu. Všichni výrobci se snaží odlišit se od ostatních. Někomu se to daří víc, jinému méně. My se o to snažíme už od doby, kdy firma vznikla. Navazovali jsme na kontakty z minulosti, ale pracujeme celou dobu intenzivně na tom, abychom získali nové trhy, nové zákazníky a s nimi zařazovali do nabídky nové dekory. Takže se nedá říct, že by byl zájem o jeden konkrétní druh porcelánu nebo dekoru.

Každý výrobce se rád pochlubí nějakým tím ‚majstrštychem‘. Máte také nějaký?
Je to už zmiňovaná kolekce, kterou máme patentovanou, aby nám ji konkurence nemohla ukrást. Větší zlo jsou padělky, které se vyrábějí v Čechách, než třeba v Číně.

A co konkrétní hvězdný zákazník? Máte nějakého?
Přiznám se, že o žádném nevím. V minulosti jsme ale dodávali naše zboží do kanceláře prezidenta Kazachstánu. To je jeden z našich VIP zákazníků.

Plánujete rozšíření firmy?
Co se týká objemů výroby, tak ne. Chceme pokračovat ve změně dekorů od těch levnějších k těm s vyšší přidanou hodnotou. A pracovat pokud možno s větším portfoliem zákazníků, aby se nás nedotýkaly výkyvy trhu. Jsme malá firma, a každý takový nás zasáhne. Takže chceme radši více zákazníků, i když z pohledu výroby to není jednoduché.

Jakým způsobem své výrobky distribuujete?
Přímo zákazníkům. Samozřejmě to nejsou kamiony. Srozumitelná jednotka je paleta. Takže velká zakázka je dejme tomu deset palet, ty nejmenší pak posíláme poštou. Nemáme žádné limity. Snad jedině kapacitní.

Pro zajímavost: jak dlouho trvá vašim zaměstnancům připravit jeden servis v patentovaném dekoru, o němž už dnes byla několikrát zmínka?
Celý servis, celý cyklus dekorování, trvá zhruba týden.