Michael Belov, obchodní a marketingový ředitel porcelánky Rudolf Kämpf z Louček.

Michael Belov, obchodní a marketingový ředitel porcelánky Rudolf Kämpf z Louček. | foto: Archiv M. Belova

Porcelánka zkusí prorazit v Americe. Chce to hlavně praktické nádobí

  • 0
Porcelánka Rudolf Kämpf z Louček na Sokolovsku, která vsází svými výrobky především na zámožnější evropské a asijské zákazníky, chce prorazit v USA. Záměr firmy přibližuje její obchodní a marketingový ředitel Michael Belov.

Chystáte se zkusit prorazit na trh v USA, co vás k tomu vede?
Americký trh byl a pořád je světovým trhem číslo jedna v globálním měřítku. Podnikaní v USA je podle nás ten nejprestižnější a nejsložitější úkol. Je to taková olympiáda pro značku a opravdová výzva. Přitom pokud se to podaří, je to dosti stabilní a rozsáhlý trh.

Budete muset nějak zásadně přeorientovat výrobu?
Nebude nutné přeorientovávat výrobu. Už i proto, že se chceme dostat do mezery zvané ručně vyráběný porcelán se stoprocentní výrobou v Evropě.

Opravdu nic nebudete měnit?
Bude třeba ještě pracovat nad designem výrobků. Je nutno vytvořit několik úspěšných kolekcí, které by byly zaměřeny právě na trh v USA. Nejspíše bude třeba spolupracovat i se zkušeným americkým designérem, který už pracoval s nejznámějšími značkami porcelánu. Design je velice specifická a jemná věc. Ideální je, když člověk rozumí, co vlastně a za jakým účelem dělá.

Jak chcete zacílit na Američany?
Řekl bych to tak: absolutně ideální variantou pro nás by bylo podnikání přes distributora. Toto by byl také nejlevnější způsob jak vstoupit na trh. Není to ale jednoduché, je třeba takovým společnostem nabídnout něco zajímavého. Uvažujeme také o jiných variantách, jako například otevření obchodního zastoupení v USA. Avšak tady je potřeba všechno dobře spočítat. Finální rozhodnutí bude učiněno až po zhodnocení výstavy Ambiente 2016 ve Frankfurtu.

V čem se Američané liší od zákazníků v Evropě a Asii?
Na trhu USA jsou úplně odlišné kompletace porcelánu, než je tomu v Evropě. Evropský přístup, to jsou soupravy pro šest a více osob. V USA to je sada pro jednoho člověka, tedy jenom minimum, několik talířů a občas šálek s podšálkem. (Poptávka na šálky se teď snižuje.) Většinou ale jenom talíře, přitom určité velikosti - v tomto Američani nejsou moc flexibilní. Jednoduchost a praktičnost.

Jaké jsou další rozdíly?
Pokud jde o stolování, tak evropský klient je klasičtějšího typu. Pokud jde o design, Američani dávají přednost modernějším dekorům, reliéfům, neobvyklým barvám. A nejpodstatnější věc - to je mix talířů různého designu v jedné sadě - toto je dnes trend. Řekněme, máte žlutý podkladový talíř, talíř na salát má květinový vzor, polévkový talíř geometrický a talíř pro hlavní chod ještě nějaký jiný.

Jsou další národnosti, kde musíte zvažovat jiný přístup?
Asijští klienti na jednu stranu inklinují k Evropě, na druhou stranu si zachovávají svá asijská specifika a mentalitu. Kompletace jsou zpravidla širší než v Evropě. Je to spojené také s větším počtem lidí v jedné rodině.

Co si od vaší aktivity v zámoří slibujete?
Nárůst prodeje. Rozdělení objemu výroby na novém trhu. Snížení rizik, spojených s ekonomickými a politickými krizemi na jiných trzích.

Kdy chcete na trh v USA vyrazit?
Teď se připravujeme k výstavě Ambiente 2016 s ohledem na trh USA. Tam chystáme počáteční jednání. Podíváme se, jestli můžeme být úspěšní na americkém trhu s existujícím produktem. V závislosti na výsledcích se rozhodneme o strategii vstupu na trh. Tuto fázi bych rád realizoval v prvním pololetí 2016.

Bude to znamenat zmenšení nabídky pro EU a Asii?
Zatím ne. Porcelánka je technologicky připravena v případě potřeby zvýšit objemy.

Chystáte speciální „zámořskou“ edici?
Kromě spolupráce s americkým kreativním designovým zdrojem je dalším nápadem speciální edice porcelánu ve spolupráci s nějakou známou „franšízou“. Něco podobného jsme dělali, když jsme udělali limitovanou edici kolekce Muhammad Ali s příslušnou licencí. Byl to speciální projekt. Pokud bychom dělali nový produkt pro USA, vybral bych ještě něco známějšího a globálnějšího. Co přesně, to nemůžu říct. Nerad bych, aby nás někdo předběhl. Ale mám už konkrétní představu.

Nebojíte se, že „země fastfoodů“ nebude pro porcelán nadšená?
Americký trh je tak obrovský, že paradoxně pojímá jak trh plastového nádobí, tak i trh porcelánu. Na trhu USA dnes jsou prezentovány všechny topové evropské značky porcelánu z Francie, Anglie a Německa. Věřím, že český porcelán může a měl by stát na jedné úrovni s těmito výrobci. A nejen to, měl by efektivně bojovat o svůj podíl na trhu.

Jak se vám daří na současných trzích, kde působíte?
Kupodivu je situace zatím víceméně stabilní. Objemy na trzích, které jsme hodnotili jako rizikové, zatím neklesly, ovšem situaci na některých trzích je velmi obtížné předvídat. Nicméně geografická diverzifikace podnikání je v dnešních podmínkách nutností. Řekněme, že čím více trhů a zákazníků pokryjeme, tím jednodušší bude pro nás podnikání v budoucnu.