Lenka Malkovská, ředitelka Svobodné chebské školy, s modelem tohoto...

Lenka Malkovská, ředitelka Svobodné chebské školy, s modelem tohoto vzdělávacího zařízení. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Naši absolventi se k nám vracejí, říká ředitelka Svobodné chebské školy

  • 0
Svobodná chebská škola slaví pětadvacáté narozeniny. A když její ředitelka Lenka Malkovská mluví o dětech, kterým se snaží vštípit základy vzdělání, je na ní na první pohled vidět, že má svoje žáky ráda. Všechny zná jménem.

„Děti jsou takový nepopsaný list, tabula rasa. A my, učitelé, ji společně s rodiči musíme popsat,“ říká.

V tomto školním roce slavíte čtvrtstoletí činnosti. Proč vlastně v Chebu vznikla soukromá škola?
Škola byla založena na popud sdružení rodičů a pedagogů, které se zformovalo kolem erudovaného pedagoga Pavla Lišky. Ten svými pedagogickými výsledky a schopnostmi získal maximální důvěru rodičů toužících po alternaci stávajícího školství.

Čím je osobnost Pavla Lišky výjimečná?
Byl to opravdu mimořádný, renesanční pedagog. Využíval tehdy neobvyklé metody výuky matematiky. Pomocí širokého spektra svých znalostí a formou důkazů odkrýval žákům zákonitosti matematické vědy a probouzel v nich logické myšlení.

Proč je v názvu školy slovo svobodná?
Název školy vznikl jako analogie názvu Svobodné Waldorfské školy. Je to vlastně alternativa ke školám státním.

Kolik dětí školu v začátku navštěvovalo?
Hned v počátku nastoupilo 220 žáků v deseti ročnících. Vedle základní školy vzniklo také osmileté gymnázium. Pracovalo tu tehdy 22 pedagogů.

V čem je zásadní rozdíl oproti klasické škole?
Děti se učí v menších skupinách. To dává možnost vyučovat individuálním tempem s překonáváním meziročníkových bariér. Klademe také důraz na integraci a diferenciaci. Například děti, kterým jde učivo v některých předmětech rychleji, se mohou vzdělávat se staršími žáky a naopak. Je nám jasné, že neexistuje jediný správný pedagogický směr, optimální pro všechny žáky a všechny učitele. V rámci školy se tak snažíme řešit vzdělávací postup alternativními cestami, využíváme netradiční výchovné metody. Jedním z nejdůležitějších úkolů se jeví zvládnout problém rozvoje osobnosti žáka.

Jak se vám to daří?
Můžeme se pochlubit nejen dobrým hodnocením v písemných prověrkách inspekce, ale i jejím celkovým hodnocením. Naši žáci se umisťují na předních místech v krajských i celostátních kolech olympiád, máme úspěšné absolventy jak základní školy, tak gymnázia. Většina žáků při srovnávacích celostátních maturitách absolvuje s vyznamenáním. Zatím se nám nestalo, že by některý při této zkoušce selhal. Studenti jsou úspěšní i při srovnávacích celostátních testech. V roce 2011 byla škola vyhodnocena jako druhé nejlepší gymnázium v kraji z hlediska maturitních výsledků. Obrovskou výhodou je, že na rozdíl od současného trendu školství zde pracuje velký počet mužů. Také vztah většiny žáků ke škole je lepší, než bývá obvyklé. I vztahy mezi nimi jsou slušné a to i napříč věkovými kategoriemi. Svědčí o tom fakt, že naše škola získala 2x celonárodní titul Gympl roku, 1x zvítězila v kraji.

Říká se, že nejlepší způsob, jak poznat dobrou školu, je ji absolvovat. Máte v tomto směru nějakou zpětnou vazbu?
Nejlepší vizitkou je pro nás skutečnost, že se k nám naši absolventi vracejí. Řada z nich do školy přivedla svoje vlastní děti, někteří z nich zde pracovali nebo pracují. Spočítala jsem, že v současné době tvoří bývalí absolventi plnou čtvrtinu sboru. Ukazuje se, že se nám daří skloubit dvě zásadní věci. Máme vysoké nároky na úroveň znalostí našich žáků, zároveň jsme jim dokázali zajistit to, že prostředí, kde se vzdělávají, je pro ně příjemné. To je asi nejlepší dárek, který si můžeme k 25. výročí školy přát.