Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Karásek, MAFRA

V právní poradně se ukázalo, že seniory trápí hlavně domácí násilí

  • 0
Nečekané a alarmující zjištění přinesl první měsíc fungování bezplatné právní poradny pro seniory v Sokolově. Ukázalo se, že jedním z nejčastějších problémů starších lidí je domácí násilí.

První měsíc fungování bezplatné seniorské právní poradny ukázal, že spíš než s odkazem dědictví mají staří lidé ze Sokolova starosti s hrubým chováním svých nejbližších.

„Je to překvapující sociální faktor,“ konstatoval právník Jan Kollár, který se sokolovským seniorům v poradně věnuje.

„Když jsme projekt rozjížděli, mysleli jsme, že se senioři budou zajímat hlavně o spotřebitelské problémy či dědictví. Dobře polovina klientů, žen, ale i mužů, k nám ovšem chodí s problémem domácího násilí,“ potvrdil právník. V praxi se setkal například s příběhem zdravotně postižené ženy, kterou její manžel týral.

„V takových případech klientům doporučuji, aby se obrátili na policii, případně využili služeb Intervenčního centra pro osoby ohrožené domácím násilím,“ nastínil další postup v delikátní situaci Jan Kollár.

„Klientům radím, jak mají postupovat při podání trestního oznámení, případně při žalobách na vykázání tyrana ze společného obydlí,“ doplnil.

Policisté vykázali kvůli domácímu násilí už osm osob

Podle Evy Chalupníkové, vedoucí Intervenčního centra pro osoby postižené domácím násilím, od začátku letošního roku policisté ze společného obydlí vykázali osm násilnických osob. Zda to má souvislost s prací bezplatné právní poradny ovšem nedokáže s jistotou říct.

„Naši klienti mají možnost jednat s námi anonymně. My se tak vůbec nemusíme dozvědět, že před námi navštívili ještě někoho jiného,“ vysvětlila. Týraný člověk se do péče odborníků intervenčního centra dostává až poté, co policisté násilníka vykážou.

„Policisté nám tuto skutečnost sdělí a předají nám spisový materiál s kontakty. Zákon nám ukládá oslovit týraného klienta a nabídnout mu naše služby. To, jestli jich využije, ovšem záleží jen a jen na něm,“ doplnila Chalupníková.

Další početnou skupinu klientů centra tvoří ti, kteří z nejrůznějších důvodů zatím nechtějí svůj problém radikálně řešit za pomoci policie.

„Mapují terén a shání veškeré informace o možnostech řešení. Takovým klientům říkáme nízkoprahoví. Poskytneme jim základní sociální poradenství i krátkodobou terapeutickou podporu. Takový člověk si předně musí uvědomit, že situace, do které se dostal, není normální, a že to není on, kdo je jejím viníkem,“ podotkla vedoucí intervenčního centra.

Běh na dlouhou trať

Získat zpětnou vazbu od klientů je v podobných případech složité. „Je to velice intimní problém. Záleží tedy pouze na klientovi, zda nás informuje o vývoji jeho případu,“ vysvětlila vedoucí intervenčního centra.

Domácí násilí se ve většině případů nedaří řešit rychle. „Zpravidla je to jev, který trvá dlouhou dobu. Nedá se tedy čekat, že se jej podaří vyřešit hned napoprvé. Naopak není výjimečné, že násilnickou osobu policie vykazuje opakovaně,“ doplnila Eva Chalupníková.

„Určitý progres sledovat mohu. Když například klient přijde na další konzultaci, vidím, že už třeba připravuje podání trestního oznámení či rozvod,“ doplnil právník Jan Kollár.

Bezplatná právní poradna funguje v Sokolově od začátku letošního roku. Právník je seniorům k dispozici vždy v pondělí. „Důvodem, proč jsme tuto službu zřídili, byl fakt, že se senioři často se žádostí o pomoc obraceli na úředníky odboru sociálních věcí,“ vysvětlila místostarostka Renata Oulehlová.

Radnice bude vybrané soukromé právní firmě platit přibližně 54 tisíce korun za rok.