První fázi sanace už má sklaní masiv za sebou. Na další zatím nejsou peníze. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Skálu nad karlovarským průtahem ohlídají čidla. Na víc nejsou peníze

  • 0
Elektronická čidla budou nově monitorovat procesy ve skalním masivu na průtahem Karlovými Vary. Svah nad frekventovanou silnicí a železnicí může ohrozit bezpečnost pod ním. Na toto riziko upozornil už vloni Stanislav Vonka, autor projektu sanace vedlejší části masivu.

Potíž je v tom, že na pokračování sanace skalního masivu zatím nejsou peníze.

„Dohadovali jsme se jak s Ředitelstvím silnic a dálnic, tak s krajským úřadem o tom, kdo by měl sanovat druhou půlku svahu,“ konstatoval první náměstek karlovarského primátora Čestmír Bruštík.

Na první část získalo v minulých letech město dotaci ze státního fondu životního prostředí. „Žádali jsme o ni znovu, ale přehazovali si nás jako horký brambor. Nikdo nechce peníze dát,“ popsal jednání Bruštík.

První fáze zabezpečení svahu přitom přišla na 4,9 milionu korun, státní fond životního prostředí na akci uvolnil 3,9 milionu, zbytek zaplatilo město. Náklady potřebné na pokračování prací v dalším úseku přitom Stanislav Vonka odhadoval na desítky milionů (více čtěte zde).

Tři elektronická čidla nyní budou měřit, jak postupují trhliny ve skalním masivu v souvislosti s dopravou v jeho bezprostředním okolí. Vede tudy jak železniční trať z horního na dolní nádraží, tak už zmiňovaný průtah Karlovými Vary, který pro změnu využívají těžká nákladní auta.

„Díky datům budeme mít v ruce argumenty pro další jednání jak s Ředitelstvím silnic a dálnic, tak s krajem,“ vysvětlil náměstek Bruštík. „Je moudré tuto lokalitu monitorovat a přijmout potřebná opatření,“ doporučoval už vloni Václav Šavr, ředitel společnosti, která se specializuje právě na sanaci svahů.

Za roční sběr dat zaplatí karlovarský magistrát 57 tisíc korun bez DPH.