Zastávka Pomezí nad Ohří na modernizované trase mezi Chebem a Schirndingem.

Zastávka Pomezí nad Ohří na modernizované trase mezi Chebem a Schirndingem. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Plán lepší železniční trati na Chebsku maří nesplněný slib z Německa

  • 1
V Chebu skončila rekonstrukce české části železniční cesty vedoucí z Chebu na Norimberk. Trať je tak připravená na elektrifikaci. Na tu ale zatím německá strana nekývla.

Úpravy přibližně desetikilometrového úseku trati z Chebu na státní hranici skončily. Završila se tak rekonstrukce třetího železničního koridoru v České republice.

Díky tomu bude možné i v této části zvýšit maximální rychlost vlaků z 90 až na 160 kilometrů za hodinu. Ale až po elektrifikaci. A ta je zatím v nedohlednu. Výsledek projektu za téměř 600 milionů tak prozatím lidé příliš nepocítí.

Modernizace

úseku z Chebu na hranice

Investor stavby:
Správa železniční dopravní cesty

Termín zahájení:
červenec 2014

Termín dokončení:
říjen 2015

Celkové náklady stavby:
528 677 800 Kč

Schválený příspěvek Unie:
378 471 600 Kč

„Jsme ale připraveni na možné budoucí napojení na elektrifikovanou železniční síť v Německu,“ řekl ředitel Stavební správy Západ Správy železniční dopravní cesty Lubor Hrubeš, který odhaduje, že by k elektrifikaci mohlo dojít v letech 2018 až 2019.

Bude však záležet především na tom, zda se německý koridor Drážďany - Norimberk s odbočkou na Marktredwitz a Cheb elektrického vedení skutečně dočká. Zatím tomu nic nenasvědčuje.

Obavy potvrdil při nedávné návštěvě Karlovarského kraje ministr dopravy Dan Ťok. Podle jeho slov Německo v současné době modernizaci trati z Norimberku na Bayreuth a Cheb neplánuje. A to i přesto, že to v minulosti slíbilo.

„Jednali jsme o tom se spolkovým ministrem dopravy. Němci ale říkají, že to pro ně není ekonomicky výhodné,“ uvedl Ťok.

Starosta Chebu Petr Navrátil si ale myslí, že ještě není vše ztraceno. „Propojení prosazují města za hranicemi, metropolitní region Norimberk i bavorská vláda. Budeme proto dál jednat,“ řekl.

To, že by tento železniční úsek zůstal závislý jen na motorových soupravách, se nelíbí obcím a městům ani na jedné straně hranice. Argumentují tím, že elektrifikace železnice by do hraničních regionů v Česku i Německu mohla přinést prosperitu.

Cheb má navíc obrovský zájem o posílení nákladní dopravy. Ta by mohla být významným kritériem pro příliv investorů do tamní bouřlivě se rozvíjející průmyslové zóny.

V současné době obstarávají spojení na trati Cheb - Marktredwitz vlakové jednotky RegioShuttle od švýcarského výrobce Stadler. „Provoz na trati zajišťuje společnost Regentalbahn AG pod značkou Oberpfalzbahn,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Trať z Norimberku na severovýchod, která vedla až do Chebu, vyrostla koncem 19. století. Postupně ale úsek Marktredwitz - Cheb získal pouze charakter odbočky z významné vnitrostátní německé trati Norimberk - Hof - Drážďany.

Zatímco elektrifikaci této sasko-francké magistrály správce německých kolejí společnost DB Netz připravuje, u chebské trati jasno není.