Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Slavkovská železnice je zavřená 13 let, teď má šanci, že znovu ožije

  7:50
Třináct let uzavřené slavkovské železnici svitla naděje, že by se na ni mohl vrátit provoz. V úterý o tom jednali odborníci, starostové, státní úředníci, dopravci i zástupci firem Legios a Sanaka. Ty by po trati vozily své výrobky - nové cisternové vozy a tisíce tun vytěženého písku.

Na slavkovské trati se pravidelný provoz zastavil už před třinácti lety. Od té doby zde jen zcela mimořádně sveze cestující historický vlak. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Před pár dny ustoupilo ministerstvo dopravy tlaku měst a obcí a na šest měsíců přerušilo řízení o definitivním zrušení trati.

koliky by to stálo?

Rekonstrukce trati Loket - Horní Slavkov by podle tři roky starých odhadů vyšla na 150 milionů korun.

Kratší úsek ze Slavkova do Krásného Jezu asi na 60 milionů.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v úterý slíbila, že znovu přezkoumá, jestli by trať byla dostatečně využita. Do přezkumu zahrne nejen ekonomická kritéria, ale i šance na vznik nových pracovních míst, menší hluk a prašnost, nižší opotřebovanost silnic.

Podle Zdeňka Zouhara, šéfa odboru koncepce a strategie na SŽDC, je možné, že oprava slavkovské železnice se z beznadějné pozice dostane na seznam prioritních staveb, které se mají do roku 2025 uskutečnit.

Ministerstvo nyní seznam chystá, do půl roku by měl být připraven ke schválení ve vládě.

Firmy by dráhy využily, opravu ale platit nechtějí

Ukázalo se totiž, že firma Legios (výrobce železničních cisteren a lokomotiv) může začít ve svém závodě v Horním Slavkově vyrábět až tisíc nákladních vagonů ročně. A že by je tu mohla montovat rovnou na koleje, protože její montážní linka v Lounech je přetížená díky zakázkám na výrobu lokomotiv.

Nyní Legios dováží materiál do Horního Slavkova z Loun po silnici. A na nákladních autech odsud pak vagony po částech (cisterny, rámy, podvozky) zase veze do Loun k celkové montáži.

"Denně to jsou čtyři velké náklady. Ale kdybychom kompletovali vagony ve Slavkově a vozili je po železnici, můžeme ke zdejším našim asi 160 zaměstnancům přijmout dalších 90 lidí. A nemuseli bychom devastovat silnici," řekl ředitel Legiosu Radek Rybáček.

Podobně je na tom i Sanaka Industry. Ta by ráda za městem těžila písek. Čeká na schválení změny územního plánu, který to dovolí.

Starostka Horního Slavkova Jana Vildumetzová řekla, že územní plán na 99 procent zastupitelstvo ve prospěch firmy schválí.

Sanaka hodlá těžit a po silnici přes město odvážet až 36 tisíc tun písku ročně. "Kdybychom však mohli využít železnici, těžili bychom 100 tisíc tun. Existuje ale oprávněná obava, že při dopravě po silnici se zvýší prašnost a zhorší se životní prostředí," uvedl zástupce Sanaky Karel Slavíček.

Ani jedna z firem ale nemluví o tom, že by na obnovu trati přispěla. Další jednání o budoucnosti slavkovské železnice se má uskutečnit koncem dubna.

Autor:
  • Nejčtenější

Svépomocí už 21 let opravuje historickou usedlost. Často stylem pokus omyl, říká

29. dubna 2024

Premium Při příjezdu do Valče na Karlovarsku si mohou turisté u silnice všimnout šipky, která láká k...

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči opět projedou po mostech na Karlovarsku, ze kterých utekli stavbaři

25. dubna 2024  14:25

Téměř s rok a půl dlouhým zpožděním oproti původnímu plánu začaly motoristům sloužit dva mosty přes...

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

ROP severozápad přinesl regionu miliardy korun a také spoustu problémů

2. května 2024

Evropské dotace v Karlovarském kraji zaplatily dálnici D6, obchvaty měst i vybavení nemocnic....

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

Křišťálový lístek pro každého pohřbeného. Strom vzpomínek bude prvním v Česku

30. dubna 2024  13:18

Moderní a neobvyklé pietní místo má vzniknout ještě letos na městském hřbitově v Mariánských...

Novým trenérem volejbalistů Karlovarska je Ital Mascia, vystřídal Hudečka

30. dubna 2024  12:48

Novým trenérem volejbalistů Karlovarska je Stefano Mascia. Západočeský klub o tom informoval na...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...