Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Řidiči mají smůlu, část silnic bude kvůli zemědělcům zavátá

  • 5
Pětina vytipovaných úseků v Karlovarském kraji, které by potřebovaly bariéry proti sněhu, zůstala bez nich. Takzvané zásněžky nechtějí zemědělci, kteří tvrdí, že kvůli nim přijdou o dotace.

Zasněžené pozemky matou kontrolory přidělující peníze na obdělávání polí. Na speciálních fotografických mapách nepoznají, že nejde o neobdělávanou půdu, ale o pole. Silničáři tak mají leckdy při jednání o umístění sněhových zábran smůlu.

„Často se nemůžeme dohodnout. Je to dané tím, že se za zásněžkami drží sníh déle než v okolí. Při vypracování takzvaných ortofotomap se totiž takové pozemky mohou jevit jako neobdělávané, a dotace zemědělcům tak mohou být nižší,“ vysvětlil podstatu problému Josef Bulka, dispečer Údržby silnic Karlovarského kraje. Tato organizace má správu zásněžek na starosti.

Největší problém s umístěním bariér přitom podle jeho slov mají na Toužimsku a Tepelsku. Vladimír Matějů, ředitel Statku Bor ZEOS, potvrdil, že k podobným komplikacím dojít může.

Jde o to, jak velké pozemky jsou zasažené právě takovým sněhem. „Ten pak skutečně může zkreslovat ortofotomapy, a zemědělci tak mohou přijít o dotace,“ řekl Matějů.

Na pozemcích borského statku přitom zásněžek stojí celá řada. „Nikdy jsme ale problémy jakéhokoliv druhu nezaznamenali,“ doplnil ředitel.

Zásněžky lákají zloděje, topí s nimi

Další velký zemědělský podnik, společnost Agro & kombinát Dolní Žandov, s tímto problémem zkušenosti nemá. „Silničáři nás nikdy nepožádali, jestli by na naše pozemky mohli podobné zábrany postavit,“ potvrdil Vladimír Tůma, ředitel společnosti.

Zásněžky jsou přitom pro motoristy důležité. „Zabraňují totiž vzniku sněhových jazyků, které jsou pro řidiče závažnou překážkou. Zejména na otevřených úsecích by jich mohlo být i více,“ konstatoval Václav Ircing, pracovník BESIPu.

Zásněžky, hlavně ty dřevěné, se často stávají terčem zlodějů, kteří jimi nahrazují palivové dříví. V Karlovarském kraji tento problém není tak akutní. „Používáme totiž perforovanou fólii nataženou mezi dva kůly,“ vysvětlil Josef Bulka. Spíše než se zloději se silničáři potýkají s vandaly.

Jiné je to u dřevěných kůlů, které silničáři umisťují podél cest, a řidiči sypačů se pak podle nich orientují při vánicích. „Jsou lokality, kde je na jaře už nemusíme uklízet, protože přes zimu zmizí,“ posteskl si Bulka.

Novinkou, kterou Údržba silnic Karlovarského kraje letos zkouší, jsou plastové oranžové tyče zasazené do plastového patníku. „Uvidíme, jestli vydrží,“ dodal Josef Bulka.