Ivana Šmerdová z chebského spolku Joker s elektronickou pokladnou z roku 2006.

Ivana Šmerdová z chebského spolku Joker s elektronickou pokladnou z roku 2006. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Spolek pomáhající postiženým si neví rady s elektronickou evidencí tržeb

  • 8
Přestože do spuštění první vlny elektronické evidence tržeb (EET) zbývají jen necelé tři týdny, řada podnikatelů a menších firem stále neví, odkdy a zda vůbec se jich novinka týká. Příkladem může být spolek Joker Cheb, který od září čeká na rozhodnutí finanční správy, jak postupovat.

Spolek se věnuje lidem se zdravotním postižením, kterým pomáhá začlenit se do běžného života. Ve čtenářské kavárně a malém bistru v areálu chebské vysoké školy jim nabízí chráněná pracovní místa, provozuje sociálně terapeutické dílny a službu osobní asistence.

„Zákon nařizuje od prosince spustit elektronickou evidenci tržeb. Jenže zatím není jasné, zda náhodou náš spolek nebude mít výjimku. Podali jsme si žádost, zaplatili tisícikorunový kolek a od 9. září čekáme na vyjádření,“ uvedla Ivana Šmerdová z představenstva spolku.

Dodala, že pokud spolek nedostane rozhodnutí včas, bude muset koupit pokladny, zajistit internetové propojení a zaplatit lidem proškolení, i když se později třeba ukáže, že to nebude potřebovat.

„Peníze, které bychom takto bezúčelně vynaložili, by citelně chyběly jinde,“ vysvětlila Šmerdová, podle které navíc hrozí, že lidé s postižením nebudou umět nové pokladny obsluhovat.

„Už nyní víme, že pokud se naši klienti budou muset učit pracovat v novém systému, nebude to jednoduché a bude to trvat dlouho,“ dodala Šmerdová, která se netají tím, že v případě nutnosti bude muset spolek obě provozovny uzavřít.

„Spolek svou žádost o závazné posouzení podal, to mohu potvrdit. Obecně však vyřízení takového druhu podání trvá déle. Každá jednotlivá žádost představuje nutnost individuálního posouzení a vyhodnocení konkrétních podmínek, někdy je třeba žádost ze strany žadatele ještě doplnit. Vyřízení proto nepodléhá zákonné lhůtě, interně je doba pro vyřízení stanovena na tři měsíce. Snahou našeho úřadu však je vydat rozhodnutí tak, aby byl termín přiměřený k nadcházejícímu termínu účinnosti první vlny zákona,“ řekl mluvčí Finančního úřadu pro Karlovarský kraj Čestmír Kubera.

Podle jeho slov je už nyní zřejmé, že například žádosti podané v listopadu letošního roku úřad nezvládne vyřídit včas tak, aby žadatelům poskytly závazné pokyny ještě před prvním prosincem.

Jak vyplývá z informací finančního úřadu, zájem podnikatelů v pohostinství a ubytování o registraci k evidenci tržeb v posledních týdnech prudce roste. Zatímco k 19. říjnu úřad evidoval v kraji 557 přihlášených podnikatelů, o dva týdny později už počet zaregistrovaných žadatelů přesáhl tisícovku, konkrétně jich bylo 1007.

„Předpokládáme, že celkem bude v kraji kolem 2 600 podnikatelů nebo společností, kterých se nová povinnost dotkne. Finanční úřad zároveň eviduje pět žádostí o závazné posouzení povinnosti k evidenci tržeb a tři žádosti o povolení zjednodušeného režimu, jako jsou jiné formy evidování tržeb v rámci zákona,“ doplnil Čestmír Kubera.