Stará pražská je technickou památkou ve špatném technickém stavu.

Stará pražská je technickou památkou ve špatném technickém stavu. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Oprava Staré pražské ve Varech se komplikuje, uvnitř připomíná ementál

  • 0
Velké dopravní omezení čeká na řidiče, kteří jezdí po Staré pražské silnici v Karlových Varech. Tu totiž kvůli havarijnímu stavu čeká náročná rekonstrukce. Naplnily se přitom černé předpovědi magistrátu o její špatné kvalitě. Původně byla určená jen pro jízdu kočárů.

Geolog minulý týden při kontrolních vrtech a sondách zjistil, že v silničním tělese jsou dutiny, ve kterých se drží voda.

"Statik proto připravuje podklady na sešněrování - svázání komunikace, která se provrtá skrz na skrz," řekl první náměstek primátora Petr Bursík.

Stará pražská

Silnice na východním okraji Karlových Varů je ojedinělým technickým dílem. Oficiálně je dnes jako Stará pražská silnice označován již jen úsek silnice dlouhý přibližně 1 950 metrů. Vzhledem ke své architektonické i kulturní hodnotě byla tato část vyhlášena za nemovitou kulturní památku. Stavba cesty, která spojovala obchodní centrum města a vesničku Hůrky, a nahradila starší úvozovou cestu na Prahu, začala v roce 1804. Hotovo bylo v roce 1811. Stavbu inicioval nejvyšší purkrabí Království českého hrabě Rudolf Chotek. Náklady činily 160 tisíc zlatých.

Zdroj: turistika.cz

Jedním z důvodů, proč písčité podloží neustále sedá, je jeho složení. Dostaly se do něj v sedmdesátých letech minulého století zbytky asfaltu a další nežádoucí materiál, navezené po úpravách sousedních svahů.

Část silnice lemují oboustranné opěrné zdi, které se zhruba po dvou metrech provrtají skrz naskrz a svážou. V místech, kde zeď není, si pomůžou stavbaři kotvami. Na konkrétním řešení se příští týden při velkém kontrolním dnu dohodnou zástupci dopravní policie, pobočky Národního památkového ústavu v Lokti a také magistrátu.

"Bohužel z toho pro řidiče vyplývá značné dopravní omezení. Projektant a statik hledají způsob, jak by po Staré pražské silnici mohla alespoň projíždět auta do dvou a půl tuny, autobusy městské hromadné dopravy číslo 8 a vozidla záchranného systému," uvedl náměstek Bursík s tím, že komunikace může být nakonec zavřená pro všechna vozidla.

Původně měla rekonstrukce Staré pražské silnice stát 3,6 milionu korun. Cena se kvůli problémům s dutinami navýší o dvacetiprocentní rezervu, která vyplývá ze zákona. Termín dokončení ale zůstává.

Do začátku května, kdy Karlovy Vary slavnostně zahajují lázeňskou sezonu, musí mít dodavatelská firma hotové největší zásahy. Definitivním termínem konce prací je polovina června, aby bylo vše hotové před zahájením Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.

"Statik bude zřejmě trvat na tom, aby těžká nákladní doprava po Staré pražské silnici už nejezdila a místo toho používala trasu na silnici R6," řekl náměstek Petr Bursík.