"Je to nepříjemné. Vždy se snažíme z peněz na údržbu opravovat a zkvalitňovat také infrastrukturu. To ale za nynější situaci nelze. Udržujeme hlavně bezpečný provoz, což je naše zákonná povinnost," řekl ředitel divize regionální dráhy ve Viamontu František Kozel.
Zdražení jízdného ale v nejbližší době Viamont nechystá. Jízdenka na vlak ze Sokolova do Kraslic (24 kilometrů, doba cestování 37 minut) teď stojí 28 korun. Autobusů tu jezdí jen málo. Busy objíždějí i okolní vesnice, jízda trvá až hodinu a lístek stojí 52 korun.
Viamont má příslib z ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury, že v příštím roce se příspěvek na kraslickou dráhu opět zvýší - aspoň na 18 milionů. ¨
Kraslice jsou na drážní dopravě závislé
Zejména město Kraslice, které je na drážní dopravě závislé, přijalo zprávu o nižší dotaci na opravy se znepokojením. "Železniční spojení regionu se Sokolovem a příhraničím v sousedním Sasku je nenahraditelné," usnesli se krasličtí radní.
Dobře si totiž pamatují situaci z poloviny 90. let, kdy České dráhy nechávaly kraslickou trať chátrat a hrozilo přerušení dopravy. Před zrušením zachránil železnici až soukromý dopravce Viamont. V roce 1998 si ji pronajal, postupně ji začal s pomocí státního příspěvku opravovat a zvyšovat komfort cestování.
Cestujících ve vlacích mezi Sokolovem a Kraslicemi podle Kozla postupně mírně ubývá, měsíčně jich je ale kolem 45 až 50 tisíc. Postupný pokles zaznamenává Viamont i na trase z Kraslic dál přes Klingenthal do Německa.
"Ale nijak dramatický. Životní úroveň stoupá, lidé přecházejí na individuální dopravu," vidí hlavní důvod regionální ředitel Viamontu.