(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Stát dá méně peněz na dráhu ze Sokolova do Kraslic, jízdné se nezdraží

  • 0
Stát dává na údržbu důležité a vytížené regionální železnice ze Sokolova do Kraslic méně peněz než dříve, třináct milionů místo loňských dvaadvaceti. Přesto soukromý přepravce Viamont zdražení jízdného nechystá, opravovat bude ale jen to nejnutnější.

"Je to nepříjemné. Vždy se snažíme z peněz na údržbu opravovat a zkvalitňovat také infrastrukturu. To ale za nynější situaci nelze. Udržujeme hlavně bezpečný provoz, což je naše zákonná povinnost," řekl ředitel divize regionální dráhy ve Viamontu František Kozel.

Zdražení jízdného ale v nejbližší době Viamont nechystá. Jízdenka na vlak ze Sokolova do Kraslic (24 kilometrů, doba cestování 37 minut) teď stojí 28 korun. Autobusů tu jezdí jen málo. Busy objíždějí i okolní vesnice, jízda trvá až hodinu a lístek stojí 52 korun.

Viamont má příslib z ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury, že v příštím roce se příspěvek na kraslickou dráhu opět zvýší - aspoň na 18 milionů. ¨

Kraslice jsou na drážní dopravě závislé

Zejména město Kraslice, které je na drážní dopravě závislé, přijalo zprávu o nižší dotaci na opravy se znepokojením. "Železniční spojení regionu se Sokolovem a příhraničím v sousedním Sasku je nenahraditelné," usnesli se krasličtí radní.

Dobře si totiž pamatují situaci z poloviny 90. let, kdy České dráhy nechávaly kraslickou trať chátrat a hrozilo přerušení dopravy. Před zrušením zachránil železnici až soukromý dopravce Viamont. V roce 1998 si ji pronajal, postupně ji začal s pomocí státního příspěvku opravovat a zvyšovat komfort cestování.

Cestujících ve vlacích mezi Sokolovem a Kraslicemi podle Kozla postupně mírně ubývá, měsíčně jich je ale kolem 45 až 50 tisíc. Postupný pokles zaznamenává Viamont i na trase z Kraslic dál přes Klingenthal do Německa.

"Ale nijak dramatický. Životní úroveň stoupá, lidé přecházejí na individuální dopravu," vidí hlavní důvod regionální ředitel Viamontu.