Až na podzim má být hotová nová odbavovací hala na horním nádraží v Karlových...

Až na podzim má být hotová nová odbavovací hala na horním nádraží v Karlových Varech. Návštěvníci 51. ročníku Mezinárodního filmového festivalu, kteří dorazí vlakem, by si měli s sebou pro jistotu vzít i holínky. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Stavba nádraží ve Varech nabírá zpoždění, do filmového festivalu nebude

  • 3
Ještě déle než půl roku budou muset obyvatelé a návštěvníci Karlových Varů snášet provizorní podmínky na horním nádraží. Stavba nové odbavovací haly, která měla být hotová v květnu, totiž nabírá výrazné zpoždění. Dokončená by měla být o pět měsíců později než v původně slíbeném termínu.

„Nový termín, který nám zhotovitel stavby, společnost Skanska garantuje, je říjen letošního roku,“ konstatoval Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, která je investorem projektu nové odbavovací haly.

Místo moderní haly zeje jenom bahnitá díra. Illiaš bez dalších podrobností dodal, že důvody zdržení jsou na straně zhotovitele.

„Při demolici staré budovy se objevily nové skutečnosti, které v důsledku povedou k prodloužení termínu dokončení stavby,“ řekl za společnost Skanska Marek Pšeničný.

Geologický průzkum, který mohla firma provést až po demolici staré výpravní budovy, podle jeho slov ukázal, že podloží na staveništi je komplikovanější, než se původně předpokládalo.

„Proto musel být přepracován projekt založení nové výpravní budovy i technologického stožáru a upraven postup prací,“ dodal Pšeničný.

Staveniště bude hyzdit město při oslavách i festivalu

„Pokud má být nové nádraží hotové na podzim, je nepříjemné, že stavba zasáhne většinu lázeňské sezony,“ komentoval zdržení mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál.

Bahnitá díra ovšem bude hyzdit město také při oslavách 700. výročí narození Karla IV. i při 51. ročníku Mezinárodního filmového festivalu. Kvůli tomu loňskému jubilejnímu ostatně začala stavba poprvé nabírat zpoždění, tehdy ovšem ne tak výrazné. Marek Illiaš loni v červenci tvrdil, že jen v řádu dnů.

Důvodem byla žádost města, aby hlučné práce spojené s demolicí původní nádražní budovy začaly až po festivalu.

Kdo ovšem prodlení v dokončení stavby pocítí nejvíce, jsou cestující. Ti musejí snášet nepohodlí provizorních podmínek na nádraží. Chybí čekárna, lístky si lidé kupují ve stavební buňce. Ochranu před deštěm na nástupišti poskytuje pouze staré litinové zastřešení.

„Každý průtah je samozřejmě nepříjemný. Ale u horního nádraží trvalo tolik let, než jeho stavba vůbec začala, že jsme především rádi, že už se na něm pracuje,“ dodal za magistrát mluvčí Kopál.

Náklady činí přibližně 96 milionů korun

Nová odbavovací budova, která vzešla ze studia architekta Petra Franty, nahradí provizorní objekt, který sloužil od roku 1946. Náklady na stavbu moderní prosklené budovy připomínající kávové zrno činí přibližně 96 milionů korun.

Správa železniční dopravní cesty ovšem počítá s tím, že většinu nákladů pokryjí peníze z evropského dotačního programu. „Mělo by to být 70 milionů korun,“ upřesnil ředitel správy Pavel Surý.

Výstavbou odbavovací haly ovšem přerod horního nádraží neskončí. Naváže na ni druhá etapa, která bude zahrnovat rekonstrukci celého kolejiště včetně prvního a druhého nástupiště, i vybudování podchodu, který odbavovací budovy s nástupišti propojí.

Dvaceti miliony se na projektu bude podílet i město Karlovy Vary. Za tyto peníze, s nimiž počítá už letošní rozpočet, město upraví prostor před nádražím a zaplatí výstavbu nové bezbariérové lávky pro pěší, která nádraží spojí s nedalekým sídlištěm Růžový Vrch.