Zapište mi do řidičského průkazu všechny skupiny aut, která můžu řídit už od vojny. S takovým požadavkem chodí několik let na chebskou radnici jeden z tamních občanů.
Úředníci by mu rádi vyhověli, jenže pán dávno promeškal lhůtu, do kdy bylo zapsání možné. I přes to, že mu úředníci neustále opakují, že mu jeho přání nemohou splnit, nevzdává se.
Chronické stěžovatele znají na mnoha radnicích v kraji. Třeba v Chebu loni podal tentýž člověk polovinu všech stížností. "Jejich strůjcem je posledních pět let. Stížnosti vždy souvisí s úřední agendou týkající se dopravy," popsal Tomáš Ivanič z chebského městského úřadu.
Věčný stěžovatel je prý navíc agresivní a úředníci kvůli jeho výbuchům vzteku už několikrát volali na radnici policisty. Lidé z radnic se shodují, že chroničtí stěžovatelé dokážou pořádně zkomplikovat práci klidně i několika městských odborů.
To je případ i Horního Slavkova, jehož radnice řeší týdně klidně i dvě stížnosti téhož člověka. "Je to velmi nepříjemné a zbytečně nás to zatěžuje. Místo toho, abychom se věnovali rozvoji města, pracujeme na žádosti o informace," popsala starostka Horního Slavkova Jana Vildumetzová.
Pokud na radnici dorazí žádost o informace, která má 26 bodů a sahá až do roku 2006, mají podle ní úředníci šibeniční termín na její vyřízení. A to i v prodloužené lhůtě, která je třicetidenní.
V Karlových Varech přijali stovky stížností
Věčně nespokojení občané se najdou i v krajském městě. To vloni přijalo 511 stížností a většina z nich se točila kolem klasických problémů týkajících se černých skládek, stavu silnic a nepořádku. Podle mluvčího radnice Jana Kopála takové stížnosti však nelze označit za neopodstatněné.
"Ačkoliv je nedokážeme vyřešit ze dne na den, odpovídáme na ně a snažíme se vysvětlit, proč jejich řešení není snadné a rychlé a co pro to řešení děláme. Jiná situace je typicky u žádostí, kterým město nemůže vyhovět, typicky koupě neprodejných pozemků, dotace v rozporu se zásadami pro poskytování dotací, odpuštění pohledávek bez právního důvodu, stížnost na postup města v určitém řízení a podobně," popsal.
V Karlových Varech není výjimkou, že nespokojení lidé svou stížnost dokola opakují a případ se dostane až před soud. Ani pravomocný rozsudek je však nezastaví. V takových případech nezbývá úředníkům než trpělivě opakovat, že žádost považují za vyřízenou.
"Jde zhruba o deset až patnáct případů, které se objevují pravidelně, některé třeba již několik let," uvedl Jan Kopál. Počet úředníků, který v Karlových Varech dokážou chroničtí stěžovatelé zaměstnat, se podle něj může vyšplhat až k desítce.