Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Dostal jsem stipendium, raduje se stále více studentů z kraje

  • 2
Jak přilákat děti do vymírajících, ale přesto v regionu potřebných oborů? Karlovarský kraj vsadil na příspěvky. Loni touto dobou získali středoškoláci první motivační a prospěchová stipendia. Od té doby zájem o ně značně narostl.

Zatímco před rokem dal na stipendia kraj v prvním pololetí 264 500, nyní je to 613 500 korun.

„Letošní nárůst je způsoben rozšířením stipendií i pro druhé ročníky, neboť loni šlo jen o první. Dále si žáci středních škol předali dobrou zkušenost s tím, že se vyplatí chodit do školy bez absencí, případně zkusit dosáhnout i na prospěchové stipendium,“ uvedla Jana Pavlíková, mluvčí krajského úřadu.

Krajská stipendia

V případě motivačního mohou žáci dostat za jedno pololetí v 1. ročníku 1500 Kč, ve 2. ročníku 2000 Kč, ve 3. a 4. ročníku to bude 2500 Kč.

Výše prospěchového stipendia činí za pololetí v každém z ročníků 1000 Kč.

Zájemci najdou více informací na školském portálu Krajského úřadu Karlovarského kraje, a to v sekci stipendia.

Ředitelé některých středních škol, které vybrané obory vyučují, stipendia považují za dobrou věc, ovšem nikoli za spásu.

„Vždy je lepší něco než nic. Žáci je vnímají jako další peníze k dobru. My jim nabízíme ještě naše vlastní prospěchová stipendia. Říkáme si, proč neukázat nemotivovaným spolužákům, že to jde,“ vysvětluje Pavel Janus, ředitel Integrované střední školy technické a ekonomické Sokolov.

Velkou informační díru vidí na základních školách. Když si má podle něj žák vybrat, jestli se věnovat elektrotechnice nebo se stát obráběčem, často vůbec netuší, co které řemeslo vlastně obnáší. „Následná stipendia to nezachrání. Důležitá je informovanost,“ říká.

Podobné věci si všiml i zástupce ředitele Střední průmyslové školy Ostrov Libor Háček. Myslí si, že krajská stipendia splnila svůj účel, ale na druhou stranu povědomí o technice si děti ze základních škol neodnášejí zrovna ohromující.

„Je to dáno tím, že se zrušily takzvané dílny,“ říká. Žáci, kteří zrovna nemají rodiče, které je k technice vedou, tak často o jejích oborech mnoho netuší. „Kdysi jsme byli strojírenskou velmocí a řada firem si dnes uvědomuje, že máme na čem stavět,“ podotkl Háček.

Ostrovská průmyslovka si však na stipendijní program nemůže stěžovat. Ze seznamu vybraných oborů vyučuje dva, a to strojírenství a elektrotechniku, přičemž oba jsou v prvních a druhých ročnících plné.

Jako o dobrém nástroji, který ovšem nenahradí chybějící vnitřní motivaci, mluví o krajských dotacích pro žáky i Tomáš Mašek, ředitel Integrované střední školy Cheb, kde si stipendia vysloužilo několik desítek žáků.

Děti přitom dostávají dvojí odměnu. Na tu první - motivační, má po prvním pololetí nárok 298 studentů. Podmínkou je především pravidelná docházka a dobré studijní výsledky. Druhou - prospěchovou, si vysloužilo 102 dětí s dobrou klasifikací.