"Studie doporučuje úpravy tras. Je to prvotní doklad, na jehož základě v budoucnu vybereme ty, které považujeme za podstatné, a projektově je zapracujeme do plánů na úpravy silnic, chodníků a veřejných prostor," vysvětlil primátorův náměstek Jaroslav Růžička.
Z generelu vyplývá, že nedostatků je v Karlových Varech mnoho a dokument navrhuje stovky úprav. Týkají se třeba přechodů pro chodce, snížení obrubníků nebo vchodů do důležitých budov ve městě. Radní chtějí při odstraňování bariér zkusit program, který vypsalo ministerstvo práce a sociálních věcí a v budoucnu je požádat o dotace. Bez generelu by však město neuspělo.
"Městské objekty jsou ve většině případu bezbariérové. Naposledy jsme upravovali budovu magistrátu u spořitelny, kde vznikl nový nájezd pro vozíčkáře. Horší je to v případě škol, zejména těch starších, kde stále bariéry jsou," uvedl náměstek.
Radní díky generelu mohou vytipovat i trasy, které lidi přivádí na úřady, a na každé z nich mají vyznačenou bariéru a řešení, jak ji odstranit. V ulicích, které už mají rekonstrukci za sebou, sice už překážky nejsou, ovšem u dalších je to horší.
Tělesně postižení jsou nadšeni
Studii už viděli i členové svazu tělesně postižených a podle Jaroslava Růžičky ji přijali s nadšením. S generelem nyní už musí počítat všechny městské instituce, které se budou chtít pustit do rekonstrukcí v Karlových Varech.
Podle mluvčí karlovarské radnice Heleny Kyselé by odstranění všech městských bariér, a to i na zastávkách MHD, stálo kolem 81 milionů korun. Z toho zastávky MHD by spolykaly 6,63 milionu.
"Jedná se skutečně o hrubý a orientační odhad. Je třeba podotknout, že ne vždy by investorem všech úprav mělo být město. Dokument má být vodítkem rovněž pro ostatní, kteří vlastní objekty na uvedených trasách," uvedla.