Takzvaná trať svobody se dočká rekonstrukce.

Takzvaná trať svobody se dočká rekonstrukce. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Vzkříšení tratě z Aše do Selbu odstartuje letos, hledá se stavební firma

  • 1
Doslova na spadnutí je začátek rekonstrukce české části léta nevyužívané trati z Aše do bavorského Selbu. Projekt za 75 milionů již získal stavební povolení. Správa železniční dopravní cesty v současnosti prostřednictvím výběrového řízení hledá firmu, která trať pro návrat vlaků připraví.

"Pokud vše půjde dobře, úpravy zahájí ještě letos," uvedl vedoucí Centra osobní dopravy ČD v Karlových Varech Vladimír Omelka. Jeho slova potvrzuje i mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský: "Práce by mohly začít už v srpnu. Se startem mezinárodního provozu se počítá v prosinci příštího roku. Termín by neměl být ohrožen."

Ve své zprávě jde ještě dál, když tvrdí, že trať na české straně by mohla být hotová s předstihem několika měsíců. "Práce budou zahrnovat rekonstrukci železniční stanice Aš, nástupiště a části trati ve směru ke státní hranici, včetně doplnění stávajícího technologického vybavení stanice. Na německé straně hranice dojde k přestavbě železniční stanice Selb Plössberg, obnově sdělovací a zabezpečovací techniky a úpravám zabezpečení přejezdů," vypočítává Ptačinský s tím, že stavební povolení by měl německý partner získat během podzimu.

"Pro dodržení plánovaného termínu obnovení provozu však bude rozhodující dokončení výstavby železničního mostu přes obchvat obce Erkersreut v Německu. Po jeho vybudování již návratu vlaků na tuto trať nic bránit nebude," doplňuje Ptačinský.

Zprovoznění trati, na kterou vyjel poslední vlak v roce 1995, by mělo zjednodušit dopravu mezi Chebem a Hofem. Vlaky do Německa ale vítají především Ašští, kteří na opětovné otevření trati dlouhé roky netrpělivě čekají.

Podle představ vedení města Aše by nemělo chybět slavnostní položení základního kamene stavby. "Tak významný projekt by si to jistě zasloužil," míní místostarosta Aše Pavel Klepáček.

Sedmikilometrová trať Aš - Selb sloužila po druhé světové válce pro nákladní dopravu. Výjimkou byl takzvaný Vlak svobody, který měl končit v Aši.

Skupina železničářů v září 1951 využila toho, že koleje vedou až do tehdejšího západního Německa, a vlakem se 110 cestujícími prorazila železnou oponu. V zahraničí tehdy zůstalo 34 lidí, zbytek se vrátil zpět do vlasti.