Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cheb se vrátí na železniční mapu Evropy, pomůže oprava trati do Německa

  13:26aktualizováno  13:26
Trať z Chebu na hranice s Německem čeká rekonstrukce. V budoucnu by po ní mohly jezdit moderní a rychlé vlaky směrem na Norimberk. Právě tento úsek je na českém území poslední překážkou k tomu, aby se Cheb jako důležitý železniční uzel vrátil do evropské železniční sítě.

Trolej vede jen do stanice Cheb-Skalka, dál už mohou jen motorové vlaky nebo dieselové lokomotivy. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Modernizace železniční trati začne zřejmě ještě v srpnu a bude stát půl miliardy korun. Úpravy mají připravit koleje pro nasazení rychlých osobních, ale i těžkých nákladních souprav. Podél trati vyrostou sloupy, které ponesou troleje. Železnice bude totiž elektrifikovaná až k hranicím.

"Na trať by tak v budoucnu mohly vlaky s naklápěcí technologií, které dosahují rychlosti až 140 kilometrů v hodině," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Přesto jen rekonstrukce české části cesty na Norimberk Chebským dveře do Evropy neotevře. Důležité bude, kdy zmodernizuje trať na svém území také německá strana.

"Jak je na tom elektrifikace trati Schirding - Marktredwitz, to nevíme, bližší informace nemáme. Ale snad bude zprovoznění české části trati impulzem i pro naše německé partnery," uvedl Ptačinský.

Trať se stala pouhou odbočkou

Trať z Norimberku na severovýchod, která vedla až do Chebu, vyrostla koncem 19. století. Postupně ale úsek Marktredwitz - Cheb získal pouze charakter odbočky z významné vnitrostátní německé trati Norimberk - Hof - Drážďany.

Zatímco elektrifikaci této sasko-francké magistrály správce německých kolejí - společnost DB Netz připravuje, u chebské trati je tato otázka zatím otevřená. To se nelíbí obcím ani na jedné straně hranic. Na podporu modernizace této železniční cesty proto založily zájmové sdružení. Argumentují tím, že elektrifikace železnice by do hraničních regionů v Česku i Německu mohla přinést prosperitu (více čtěte zde).

"Propojil by se tak metropolitní region Norimberk s lázeňskou oblastí v Karlovarském kraji. Toto propojení znamená lepší komfort pro cestující i nový impulz pro rozvoj lázeňství v regionu," míní chebský starosta Pavel Vanoušek.

Podle náměstka hejtmana Petra Navrátila je klíčem k posílení významu chebského uzlu vedle osobní také těžká nákladní doprava. O tu má Cheb enormní zájem. Radnice si uvědomuje, že významným kritériem pro příliv investorů do tamní bouřlivě se rozvíjející průmyslové zóny by mohla být právě elektrifikovaná trať do Norimberka.

Chebská stanice se octla na samotném okraji české, ale i evropské železniční mapy v roce 2004. Tehdy projel Chebem poslední přímý denní vlak z Prahy do Norimberka. Z Prahy do Německa nyní soupravy jezdí přes Plzeň a Domažlice nebo přes Ústí nad Labem na Drážďany. Tato cesta je ale na hranici své kapacity.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Prodavač bral z kasy peníze. Sliby, že desítky tisíc vrátí, nedodržel

Prodavač v jedné ze sokolovských prodejen s občerstvením bral z kasy peníze, a když se na to přišlo, šéfce sliboval, že vše vrátí. Jenže slib nedodržel a...  celý článek

Železnatý pramen s teplotou 11,9 stupně Celsia je nejstudenějším karlovarským...
Karlovarský Železnatý pramen znovu ožije, z pítka ale poteče pitná voda

Železnatý pramen v těsném sousedství karlovarské budovy obchodní akademie brzy znovu ožije. Z pítka, které bude ovládat fotobuňka, ovšem poteče obyčejná voda.   celý článek

Vody je méně. Zákaz odebírání vody platí také pro oblast u osady Pekla poblíž...
Potoky u Varů slábnou, vodohospodáři zakázali brát z nich vodu

Vodohospodáři z Povodí Ohře vyhlásili zákaz používat povrchovou vodu, která napájí zdroj pitné vody, přehradu ve Stanovicích. Lomnický potok i jeho přítoky...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.