Trolej vede jen do stanice Cheb-Skalka, dál už mohou jen motorové vlaky nebo dieselové lokomotivy.

Trolej vede jen do stanice Cheb-Skalka, dál už mohou jen motorové vlaky nebo dieselové lokomotivy. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Cheb se vrátí na železniční mapu Evropy, pomůže oprava trati do Německa

  • 1
Trať z Chebu na hranice s Německem čeká rekonstrukce. V budoucnu by po ní mohly jezdit moderní a rychlé vlaky směrem na Norimberk. Právě tento úsek je na českém území poslední překážkou k tomu, aby se Cheb jako důležitý železniční uzel vrátil do evropské železniční sítě.

Modernizace železniční trati začne zřejmě ještě v srpnu a bude stát půl miliardy korun. Úpravy mají připravit koleje pro nasazení rychlých osobních, ale i těžkých nákladních souprav. Podél trati vyrostou sloupy, které ponesou troleje. Železnice bude totiž elektrifikovaná až k hranicím.

"Na trať by tak v budoucnu mohly vlaky s naklápěcí technologií, které dosahují rychlosti až 140 kilometrů v hodině," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Přesto jen rekonstrukce české části cesty na Norimberk Chebským dveře do Evropy neotevře. Důležité bude, kdy zmodernizuje trať na svém území také německá strana.

"Jak je na tom elektrifikace trati Schirding - Marktredwitz, to nevíme, bližší informace nemáme. Ale snad bude zprovoznění české části trati impulzem i pro naše německé partnery," uvedl Ptačinský.

Trať se stala pouhou odbočkou

Trať z Norimberku na severovýchod, která vedla až do Chebu, vyrostla koncem 19. století. Postupně ale úsek Marktredwitz - Cheb získal pouze charakter odbočky z významné vnitrostátní německé trati Norimberk - Hof - Drážďany.

Zatímco elektrifikaci této sasko-francké magistrály správce německých kolejí - společnost DB Netz připravuje, u chebské trati je tato otázka zatím otevřená. To se nelíbí obcím ani na jedné straně hranic. Na podporu modernizace této železniční cesty proto založily zájmové sdružení. Argumentují tím, že elektrifikace železnice by do hraničních regionů v Česku i Německu mohla přinést prosperitu (více čtěte zde).

"Propojil by se tak metropolitní region Norimberk s lázeňskou oblastí v Karlovarském kraji. Toto propojení znamená lepší komfort pro cestující i nový impulz pro rozvoj lázeňství v regionu," míní chebský starosta Pavel Vanoušek.

Podle náměstka hejtmana Petra Navrátila je klíčem k posílení významu chebského uzlu vedle osobní také těžká nákladní doprava. O tu má Cheb enormní zájem. Radnice si uvědomuje, že významným kritériem pro příliv investorů do tamní bouřlivě se rozvíjející průmyslové zóny by mohla být právě elektrifikovaná trať do Norimberka.

Chebská stanice se octla na samotném okraji české, ale i evropské železniční mapy v roce 2004. Tehdy projel Chebem poslední přímý denní vlak z Prahy do Norimberka. Z Prahy do Německa nyní soupravy jezdí přes Plzeň a Domažlice nebo přes Ústí nad Labem na Drážďany. Tato cesta je ale na hranici své kapacity.