Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Trať z Lokte do Krásného Jezu chce vzkřísit výrobce lokomotiv a vagónů

  • 1
Ministerstvo dopravy chtělo historickou slavkovskou trať z Lokte do Krásného Jezu, která už třináct let chátrá, definitivně zrušit. Narazilo však na odpor kraje, měst i firem z regionu. Zvláště jedna z nich by obnovení železnice uvítala.

"S rušením nesouhlasíme. Teď má trať největší potenciál, jaký kdy od uzavření v roce 1997 měla," řekla starostka Horního Slavkova Jana Vildumetzová.

Na tom se usnesla i městská rada a stanovisko poslala ministerstvu dopravy, které správní řízení o zrušení trati vede. Podobnou odpověď už resort dopravy dostal nebo dostane z radnic v Bečově nad Teplou, Lokti a od Karlovarského kraje.

Společnost Legios, přední evropský výrobce lokomotiv a vagonů, totiž vyjednává v Horním Slavkově o odkoupení průmyslového areálu firmy Stasis, kde je zatím v nájmu. A začala tady s výrobou železničních cisteren.

"Ve Slavkově vyrábíme cisterny na vagony, které pak montujeme v Lounech na rámy a kompletujeme vagony. Pokud by sem vedla železnice, vyráběli bychom v Horním Slavkově celé vagony. Kdyby byla trať funkční, mohli bychom výrazně rozšířit výrobu, zdvojnásobit počet zaměstnanců a byl by to výrazný přínos pro celý region," uvedl generální ředitel Legiosu Radek Rybáček.

Firma v Horním Slavkově zaměstnává asi 160 lidí a přijímá další, hlavně svářeče a zámečníky. Z Legiosu by mohlo vyjet kolem tisíce cisteren ročně.

Náklady na obnovu trati přesahují 150 milionů

Náklady na zprovoznění železnice z Horního Slavkova do Lokte odborníci vyčíslili už v roce 2007 na 150 milionů korun. Devastace však mezitím ještě postoupila. Nedá se čekat, že by stát rekonstrukci zaplatil teď v době razantních úspor a krize.

"Podnikatelské aktivity Legiosu mohou ke zprovoznění přispět. Kromě toho by se dal po železnici vozit živec z firmy KMK Granit a písky, které chce začít těžit firma Sanaka Industry. Kdyby všichni spojili síly, mohly by tu zase začít jezdit i osobní vlaky," neztrácí optimismus člen dopravní komise při Hospodářské a sociální radě Sokolovska Robert Koutný.

"Zpracujeme připomínky obcí a požadavky firem, které by chtěly trati využívat. Nic není rozhodnuté, nic není definitivní. Ministr dopravy Vít Bárta navíc prosazuje převod těžké silniční dopravy na koleje," připomněl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Jasněji by mohlo být příští týden.