Lázeňské centrum Karlových Varů.

Lázeňské centrum Karlových Varů. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Číňany mají v televizi lákat na pobyt v Karlových Varech celebrity

  • 0
Jak udržet čínské turisty v Karlových Varech déle než dva dny, na které do krajské metropole podle statistik přijíždějí? Pomoci by mohli specialisté přímo z nejlidnatější země světa, kteří by se mohli stát turistickými „věrozvěsty“ města pramenů.

Ať přijedou alespoň na týden, přejí si v souvislosti s hosty z Číny karlovarští hoteliéři, obchodníci i zástupci magistrátu. Na pracovní návštěvu Číny se kvůli tomu vydal primátor Petr Kulhánek. Domluvil tam dva poznávací zájezdy pro takzvané touroperátory, kteří mají krásy západočeských lázní vylíčit čínským cestovním kancelářím. Město zkouší, zda se mu pak podaří pobyty protáhnout.

„První poznávací zájezd pro touroperátory se uskuteční na konci října. Přijede i televizní štáb. Jak jsme v Číně zjistili a dostali doporučení, vždy je dobré, aby se takové poznávací cesty zúčastnil někdo v Číně známý. Ať je to zpěvák, herec, prostě nějaká celebrita, která dokáže zážitky předat širšímu okruhu lidí,“ popsal primátor.

Delegace přijede proto, aby zdejší hoteliéři mohli vytvořit balíček speciálně určený pro čínský trh. Konkrétně pro provincii Hebei, což je centrální Čína a okolí Pekingu. Žije tam kolem 100 milionů lidí.

V Karlových Varech přitom bude hlavní touroperátor, který se specializuje na pobyty mimo Čínu, a to zejména v Evropě. Druhá návštěva bude vypadat podobně a uskuteční se během adventu.

„Cesta je cílená na skupinu ve věku od 50 do 60 let. To znamená lidi, kteří dnes v Číně odcházejí hojně do důchodu. Zároveň už je to v uvozovkách nová generace, která je poměrně movitá,“ řekl Petr Kulhánek.

Turisté z Tchaj-wanu vyhledávají lázeňské město častěji

Co se z toho urodí, zatím není jisté. Minimálně to ale podle něj budou skupiny čínských návštěvníků na jaře a v příští sezoně.

Podle statistik návštěvnosti Karlových Varů vzrostl počet turistů z čínské provincie Tchaj-wanu ve 2. čtvrtletí letošního roku o 151 procent. V absolutních počtech již překonali turisty z Číny. I těch ale bylo o 37 procent více.

Obě skupiny však v Karlových Varech strávily pouhé dva dny. Ředitelka karlovarského infocentra Jitka Etter Štěpánková si myslí, že by dva plánované poznávací výlety opravdu mohly pomoci.

„Jakmile se destinace dostane do povědomí, ať už prostřednictvím presstripů, nebo fentripů, které cílí na cestovní kanceláře, ony pak mohou představit destinaci svým klientům. Vždy to působí velmi dobře. Většinou to přináší nějaké pozitivní efekty,“ řekla. Zvláště to podle ní funguje v případě destinací, které zatím nejsou tolik objevené - jako je právě například Čína.

Na letecké spojení s Čínou nemají Vary zatím parametry

Zvyšující se návštěvnosti již nyní podle Petra Kulhánka pomáhá poměrně frekventované přímé letecké spojení České republiky s Čínou. Týdně jde o devět letů mezi Prahou a městy Peking, Šanghaj a Čcheng-tu.

„Když si to vezmeme, každý týden do Prahy přiletí tři tisíce lidí. Myslím si, že v tom už je určitě potenciál stáhnout nějakým způsobem minimálně část této klientely do Karlových Varů,“ uvedl primátor.

V úvahu by podle něj mohlo připadnout i přímé letecké propojení do Číny z karlovarského mezinárodního letiště, které patří kraji. Potíž je ale v jeho dráze. Nemá parametry pro to, aby mohla přijímat dálková letadla.

„Dnes je hranice doletu do Karlových Varů někde na úrovni Jekatěrinburgu, to znamená, že dále do Asie se bez mezipřistání nedostanete,“ zmínil Petr Kulhánek.

Společně s primátory dalších čtyř měst, která mají mezinárodní letiště, by pro ně ve spolupráci s kraji rád získal peníze. Jednat se chystají se třemi ministerstvy. Snažit se budou o to, aby se mezinárodní letiště dostala do dopravní infrastruktury České republiky a mohla si sáhnout na peníze z národních zdrojů. To karlovarské by potřebovalo dráhu prodloužit a rozšířit.

„Ten projekt je velký. Předpokládané náklady jsou mezi 500 až 700 miliony korun. V tuto chvíli tam mohou přistávat dopravní boeingy, ale kvůli tomu, že je dráha krátká, mohou mít nádrže natankované maximálně do půlky. Tím se zásadně omezuje jejich dolet,“ řekl hejtmanův náměstek pro dopravu Jakub Pánik.

Zmínil i společnost Ryanair, jejíž letadla mají od svého domovského letiště zakázáno přistávat na všech drahách užších než 45 metrů, což je případ Karlových Varů. A to přesto, že ten samý typ letadla v Karlových Varech přistává.

Právě irský nízkonákladový dopravce je podle Jakuba Pánika jeden z těch, kteří by o krajské město zájem měli. Co se týče Číňanů, náměstek by se jim nebránil.

„Od prodloužení dráhy si slibujeme zaměření zejména na Evropu, eventuálně další státy takzvaně západního charakteru, anglosaské a slovanské kultury,“ řekl.