Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Exmanažeři krajské společnosti přijdou o tučné bonusy, rozhodla rada

  • 2
Štědré odměny členů představenstva krajské společnosti Údržba silnic jsou minulostí. Poprvé po několika letech rozhodla valná hromada, čili krajská rada v čele s hnutím ANO, že bývalí manažeři z ČSSD a ODS nedostanou ani korunu na přilepšenou. Někdejší členové představenstva tvrdí, že rada chce společnost privatizovat, nebo zlikvidovat.

„Kritéria pro vyplacení odměn jsou dvě. První je, že hospodářský výsledek musí dosáhnout částky dva miliony korun a více, druhé kritérium je likvidita prvního stupně,“ uvedl člen představenstva Pavel Raška.

Ten již před časem sdělil, že Údržba podle nových manažerů vloni hospodařila se ziskem pouhých 241 tisíc korun a dobrých čísel společnost v předešlých letech dosahovala jen proto, že snižovala stav rezerv, což ale bylo podle hejtmančina náměstka pro dopravu Martina Hurajčíka přípustné.

„Řekněme upřímně, že hospodářskému výsledku 241 tisíc korun jsme trochu dopomohli naším rozhodnutím zastavit z našeho pohledu neúčelné rozpuštění rezerv. Pokud bychom to neudělali, byl by hospodářský výsledek kolem pěti milionů,“ uvedl Raška s tím, že první kritérium by se tak naplnilo.

Odměny 623 tisíc korun

V pořádku podle něj nebyla ani další podmínka, která podmiňovala vyplacení odměny bývalým manažerům. Kdyby představenstvo svým předchůdcům peníze přiznalo, přišli by si celkem na 622 800 korun. Předchozí manažeři si však stojí za tím, že krajskou akciovou společnost předali v dobré kondici a poradit si dokázali i v dobách ekonomické krize.

Bývalý místopředseda Michal Riško z ČSSD řekl, že je neustálá kritika nového vedení mrzí. „Hospodářský výsledek byl dodatečně upraven a my jsme napadáni, že jsme ho optimalizovali. To už jsem jednou odmítl,“ uvedl. Zároveň poukázal, že nynější předseda představenstva Martin Leichter už jednou v Údržbě silnic působil, a to v době, kdy se odměny již rozdávaly.

„Kritéria tehdy schvalovala rada kraje na návrh dozorčí rady, takže my jsme jen plnili to, co jsme dostali za úkol,“ uvedl Riško. Domnívá se, že vše směřuje k tomu, aby se společnost připravila buď k privatizaci, nebo k likvidaci.

Spory kvůli zimní údržbě

Nynější situace u něj a jeho kolegů prý budí několik otazníků. Diví se třeba, že museli společnost narychlo opustit a nové vedení poté prohrálo podle Riška jednu ze zásadních zakázek na zimní údržbu vypisovanou Ředitelstvím silnic a dálnic. Podle nových manažerů však o zcela zásadní zakázku nejde.

Místopředseda představenstva Jan Lichtneger řekl, že Údržbě silnic vypadne jen 4,5 procenta veškeré práce. „Zakázku jsme sice nevyhráli, ale jsme v intenzivním jednání s vítězem, který nás požádal o spolupráci. V tuto chvíli se ještě finalizují smlouvy, avšak předpokládaný rozsah subdodávky je zhruba 50 procent výkonů, takže společnost bude dál spolupracovat na zimní údržbě,“ ujistil.

Krajská rada zatím neschválila nová kritéria odměňování silničářských manažerů. Podle hejtmanky Jany Vildumetzové se na to radní teprve chystají. Předseda představenstva Martin Leichter předpokládá, že hospodářský výsledek společnosti dosáhne v letošním roce kladné nuly.

„My samozřejmě po společnosti požadujeme kladný hospodářský výsledek a předpokládám, že její vedení udělá maximum pro to, aby kladný byl,“ uvedla Vildumetzová.

Krajští silničáři podle výroční zprávy vytvořili za rok 2015 zisk 3,286 milionu korun, v předchozím roce to bylo zhruba o 1,2 milionu méně. I kvůli tomu si bývalý poslanec a karlovarský zastupitel za ČSSD Jaroslav Fiala vysloužil odměnu 212 400 korun, Riško 208 800 a Ivan Šmat (KSČM) 30 600. Jeho odměna byla nižší, protože jej po změnách v krajské koalici vystřídal současný radní pro zdravotnictví Jan Bureš (ODS). Ten dostal 154 994 korun.