Skalní masiv nad silničním průtahem v karlovarské Táborské ulici pracuje a mohl by se dát podle odborníků do pohybu. Zima může situaci ještě zhoršit.

Skalní masiv nad silničním průtahem v karlovarské Táborské ulici pracuje a mohl by se dát podle odborníků do pohybu. Zima může situaci ještě zhoršit. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Průtah Vary bude bezpečnější, úpravu nebezpečného svahu zaplatí stát

  • 0
S průlomovým verdiktem se vrátil z jednání na ministerstvu dopravy primátor Karlových Varů. Podařilo se totiž dohodnout, že úpravu nebezpečného svahu nad průtahem městem zaplatí z větší části stát. Ten se zatím k odpovědnosti za nestabilní skalní masiv neměl.

„Všichni účastníci schůzky, tedy zástupci města, kraje, ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, uznávají, že je velice sporné určit, kdo tuto akci zaplatí,“ konstatoval první muž karlovarské radnice Petr Kulhánek.

Postup, který se nyní podařilo dohodnout, bude následující: Ministerstvo dopravy dá buď městu, nebo správci komunikace účelovou neinvestiční dotaci na sanaci nebezpečného svahu. Zbylé prostředky půjdou z kasy Karlových Varů.

„To, co se podařilo dohodnout, je obrovská pomoc,“ doplnil Kulhánek. Podle velice hrubých odhadů by sanace masivu nad průtahem mezi viaduktem a Táborskou ulicí mohla stát 25 až 30 milionů korun. Podle dohody by 75 až 85 procent této částky tvořila dotace z ministerstva dopravy.

Jakmile bude hotov zápis z jednání, začnou úředníci magistrátu pracovat na dohodě se silničáři o dalším postupu.

„Až se dohodneme, začnou neprodleně projekční práce tak, aby se pokud možno už příští rok začalo se sanací svahu,“ dodal primátor.

Svah v současné době hlídají čidla Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd ČR. Odborníci varují, že se masiv může dát do pohybu. Zima může situaci ještě zhoršit. Reálně tak hrozí nebezpečí sesunu horniny.

„Snížení teplot povede s největší pravděpodobností ke zvětšování trhlin, které může vyvrcholit nevratným pohybem, a tím i zhoršením stabilitní situace,“ tvrdí ve zprávě Jan Blahůt, vedoucí oddělení inženýrské geologie ústavu.