O víkendech, svátcích a večer, kdy mohou cestující nastupovat jen dveřmi u řidiče, mají čtečky sloužit ke kontrole, jestli cestující nejede na černo.
Až do neděle stačilo ukázat řidiči průkaz s aktuálním časovým kuponem. Od pondělí je bezmocný každý šofér, kterému pasažér zamává před očima Karlovarskou kartou. Bez chybějící čtečky totiž nezjistí, jestli je platná.
Neměli jsme dost času, tvrdí dopravní podnik
Že čtečky mají jen revizoři a toto zařízení ve všech autobusech chybí, potvrdil ředitel dopravního podniku Pavel Bohánek.
„Snaha byla, ale neměli jsme bohužel dost času k namontování čteček, abychom vše v relativně slušném čase stihli. Politici nás k projektu Karlovarská karta dotlačili na poslední chvíli,“ argumentuje Pavel Bohánek.
Karlovarská kartaJe bezkontaktní paměťová čipová karta, která slouží jako elektronický nosič jízdného v městské dopravě v Karlových Varech. Povinná je od 5. ledna, kdy končí platnost dosavadních papírových průkazek. I nadále lze používat stávající papírové jízdenky. Požádat o Karlovarskou kartu může každý občan, fyzická nebo právnická osoba. Do konce roku 2014 bylo vydání karty zdarma, nyní její pořízení stojí 170 korun. V době nástupu jen předními dveřmi cestující kartu přiloží k označenému mobilnímu zařízení, které ověří platnost karty. Při revizích je karta kontrolovaná revizorskou čtečkou. Od roku 2016 má karta sloužit i jako elektronická peněženka na placení jednotlivého jízdného. Zdroj: www.dpkv.cz |
Upozornil, že se někteří cestující snažili v minulosti podvádět se zkopírovanými nebo jinak padělanými časovými kupony. Stejné riziko dopadení revizory podle dopraváků hrozí černým pasažérům s nenabitou kartou. Někteří lidé si ji totiž loni v přepravní kanceláři pořídili, ale nabití odložili. V kanceláři čtečky také chybí, takže nikdo zatím nemůže zkontrolovat, jestli má správně nabito.
„Hnutí ANO bylo od samého začátku proti Karlovarské kartě, která byla rozjetá už před volbami. Na pana Bohánka asi tlačily jiné strany. My jsme si nechali výhodnost karty vysvětlit a souhlasili až později,“ řekl za zmíněné hnutí první náměstek primátora Čestmír Bruštík, který má na starosti v Karlových Varech také dopravu.
Vedení dopravního podniku si novinku pochvaluje. „Aktivovaných karet jsme měli v oběhu ke konci roku 2014 přes 27 tisíc kusů. Tržby za ně jsou 5 milionů korun. Původně jsme uvažovali, že si kartu koupí 20 tisíc pasažérů. Pořídili si ji ale i lidé, kteří nepoužívali časové kupony a do budoucna počítají s využitím karty i jako elektronické peněženky,“ uvedl vedoucí dopravního útvaru Jiří Tlučhoř.
Na majitele karty čekají různé výhody. Po namontování čteček si mohou pasažéři zaplatit jednotlivé jízdné na několik dnů. Nebudou tak odkázaní na kupování jízdenek v automatech či trafikách. Lístky z nich budou platit i nadále.
Koncem každého měsíce zmizí před přepravní kanceláří dlouhé fronty na papírové časové kupony. Časové tarify si budou moci zájemci zajistit na jaře i v bankomatech České spořitelny. „Časové jízdenky si lze koupit na počet dní, které si každý sám určí. A to od jakéhokoliv data,“ vysvětlil ředitel Bohánek.