Nový moderní dopravní terminál pro autobusy a trolejbusy v Mariánských Lázních

Nový moderní dopravní terminál pro autobusy a trolejbusy v Mariánských Lázních | foto: Martin Stolař, MAFRA

V Mariánských Lázních uvedli do provozu nový dopravní terminál

  • 2
Nový moderní dopravní terminál pro autobusy a trolejbusy uvedli v úterý do provozu v Mariánských Lázních. Jeho stavba stála více než 67 milionů korun a nachází se v těsném sousedství nedávno zrekonstruované secesní budovy mariánskolázeňského vlakového nádraží.

Na první pohled zaujmou štíhlé sloupy s vodorovnými držáky trolejového vedení, připomínající vrtule. Ale i vzdušný, téměř 90 metrů dlouhý přístřešek evokující lázeňskou kolonádu.

Ten cestujícím umožní dostat se z autobusů a trolejbusů na vlakové nádraží i při nepříznivém počasí suchou nohou. Samozřejmostí je bezbariérové přístup i dobře čitelné elektronické informační tabule.

"Dopravním terminálem a úpravou nádražního náměstí skončila závěrečná etapa trilogie, která začala výstavbou železničního koridoru a pokračovala rekonstrukcí nádražní budovy," řekl mariánskolázeňský starosta Zdeněk Král.

Byla to podle něho náročná stavba. Lidé se museli smířit s řadou omezení, brodili se po staveništi. "Je to sice moderní stavba, ale v žádném případě není v rozporu s historickou budovou nádraží. Naopak. Spojením minulosti a současnosti vznikla velmi pěkná část města a důstojný příjezd do Mariánských Lázní," pochválil starosta Král.

Nový mariánskolázeňský terminál stál více než 67 milionů korun. Celých 85 procent nákladů pokryla evropská dotace, finančně se podílelo i město Mariánské Lázně.

Vzniklo šest nových zastávek pro trolejbusy a autobusy, našlo se místo i pro bezmála šest desítek nových parkovacích míst pro lidi, kteří k terminálu přijedou autem.

Autobusový terminál se původně měl začít stavět v Mariánských Lázních už před čtyřmi lety. A měl být podstatně dražší, předpokládané náklady byly téměř sto milionů korun. Na zásah Karlovarského kraje se ale rozpočet výrazně snížil, autoři projektu museli oželet například fontánu nebo úpravy přilehlých ulic.

"V plánu byl původně i kruhový objezd, jeho stavbu ale nepovolily podmínky evropských dotací," připomněl náměstek hejtmana pro dopravu Petr Navrátil.

Nový terminál už má i Sokolov, na řadě je Cheb

Stavbě terminálu v Mariánských Lázních předcházela podobná stavba v Sokolově. Moderní autobusové nádraží se staví i v Chebu. "Hotové by mělo být v prosinci letošního roku," řekl Petr Navrátil.

Charakteristickým znakem nového chebského terminálu bude centrální budova ve tvaru šestiúhelníku. Vedle dispečinku a zázemí pro zaměstnance v ní bude také informační centrum pro cestující. Jednotlivá stanoviště autobusů budou rozmístěna kolem šestiúhelníku.

V plánech kraje je i řešení terminálu v krajském městě. "Karlovy Vary mají veliký problém s rozdělením dopravy kvůli velice obtížným přestupům," poznamenal Petr Navrátil, podle nějž musí plány na karlovarský terminál vzniknout díky spolupráci mezi krajem a městem.