Obce podél železniční trasy z Chebu na Norimberk chtějí elektrifikaci...

Obce podél železniční trasy z Chebu na Norimberk chtějí elektrifikaci prosazovat společně. | foto: Petr Przeczek, 5plus2.cz

Češi i Němci společně bojují za modernizaci trati z Chebu na Norimberk

  • 0
Na sedm desítek představitelů obcí, měst a regionů z okolí železnice Cheb - Norimberk se rozhodlo v bavorském Pegnitz vytvořit mezinárodní svazek, který bude prosazovat elektrifikaci této trati. Modernizace železnice by mohla přinést prosperitu krajům na obou stranách hranice.

"Cheb by se opět mohl stát významným železničním uzlem," připomněl místostarosta Chebu Michal Pospíšil dřívější minulost zdejšího nádraží, kudy projížděl například rychlík do Paříže. Dnes jezdí noční spoje do západní Evropy severní cestou, přes Ústí nad Labem a Děčín.

V Chebu je nutné na vlaky do Německa přesedat, a tak cestující dálkových spojů raději volí pohodlnější trasu bez přestupu. "Jsme na chvostu republiky. Dálnice sem nevede, elektrifikovaná železnice tady končí. Jestli se plán povede, bude to malý zázrak. Cítíme silný tlak na to, aby stěžejní byla železniční cesta Praha, Plzeň a dále na jih," posteskl si místostarosta Vladimír Hartmann.

Směr přes Plzeň a Domažlice využívají vlaky do Norimberku a Mnichova.

Zatím jsou úvahy o připojení české elektrifikované sítě železnic na německou přes Cheb z říše snů. Sloupy elektrického vedení z Chebu na hranice totiž chybí. Stejné je to až do Marktredwitz. Zatímco na české straně zbývá elektrifikovat úsek dlouhý necelých sedm kilometrů, v Německu je to o poznání složitější.

Německé tunely jsou příliš nízké

"Problémem není jen natáhnout dráty. Tamním inženýrům přidělávají vrásky na čele tunely. Jsou nízké. S tím, že by tam měly vést ještě troleje, se při jejich stavbě nepočítalo," popisuje problém místostarosta Tomáš Linda.

Elektrifikace trati by přinesla těsnější propojení metropolitního regionu Norimberk s lázeňskou oblastí v Karlovarském kraji, a tedy i nový impuls pro místní podnikatele, průmysl a lázeňství.

"Potřebujeme, aby se připojilo co nejvíce obcí. Jen tak nás bude slyšet. Z pověření nově vzniklého svazku chceme jednat s českým ministerstvem dopravy, aby apelovalo na svůj německý protějšek. Je to běh na dlouhou trať. Pokud by jednání byla úspěšná, mohl by se Cheb napojit na evropskou síť elektrifikovaných tratí přibližně v roce 2023," doplnil Michal Pospíšil.