VIDEO: Na heliportu karlovarské nemocnice prvně přistál armádní vrtulník

  • 5
Po více než čtyřech letech od vybudování heliportu v Karlovarské krajské nemocnici se ho konečně dotklo kolo armádního vrtulníku Sokol. Vojenští záchranáři zajišťují leteckou záchranku pro Karlovarský a Plzeňský kraj, kvůli hmotnosti vrtulníku ale až dosud nemohli heliport využívat.

Zavolat sanitku, naložit pacienta, dovézt ho na letiště v Olšových Vratech, přeložit pacienta do vrtulníku a až poté ho vzduchem transportovat do specializovaného zdravotnického centra. Tak přesně vypadala cesta pacienta z Karlovarské krajské nemocnice (KKN) do špitálů v Praze či Plzni.

Po úpravách heliportu se tato půlhodinová cesta smrskla na jednu minutu, tedy na cestu výtahem na heliport.

„Využití této přistávající plochy výrazně zrychlí dopravu pacientů z KKN na specializované pracoviště do Plzně, Prahy či kam bude potřeba,“ vysvětlil plukovník Zdeněk Pašek, náčelník odboru letecké záchranné služby a urgentní medicíny Armády České republiky Plzeň-Líně. Právě odtud letečtí záchranáři startují k pacientům, do varské nemocnice to zvládnou za 19 minut.

„Přistání v nemocnici na heliportu je vždy šetrnější pro pacienta a samozřejmě také pro posádku vrtulníku, protože můžete pacienta s minimálními překlady dostat z lůžka na lůžko,“ dodal brigádní generál Zoltán Bubeník, ředitel Agentury vojenského zdravotnictví AČR.

První přistání armádního záchranného vrtulníku Sokol na heliportu Karlovarské krajské nemocnice má za sebou velitel 243. vrtulníkové letky Peter Smik. „Heliport je velký, pro nás plně dostačující. Jen se divím, proč jsme tady nemohli přistávat už dávno,“ uvedl.

Heliport je otevřený od roku 2012, až letos ale proběhla certifikace na vyšší hmotnost Sokola, dříve v nemocnici mohly zasahovat jen stroje do 3,5 tuny.

Otevření heliportu v KKN si pochvalují i lékaři nemocnice. „Nyní obnáší transport do vrtulníku jednu minutu. V době, kdy to možné nebylo, vyžadoval transport nejméně půl hodiny,“ uvedl ředitel KKN Josef März s tím, že pro personál se nic nemění a žádný speciální trénink pro zdravotníky není nutný.

V době, kdy nesměly armádní vrtulníky ve Varech přistávat, mohly heliport využívat jen stroje z Ústí nad Labem či Prahy. Těchto zásahů bylo ročně zhruba okolo dvacítky. Už nyní je jasné, že toto číslo se Sokoly vzroste.

„V tuto chvíli budeme čísla spíše nastavovat. Protože nejde jen o sekundární transporty, ale i o možnost primárního směřování pacientů z regionu sem, s některými typy poranění do naší nemocnice,“ popsal další potenciál Josef März.

Kraj by chtěl mít svůj vlastní vrtulník

K tomu, aby Sokol mohl v KKN přistát, stačilo jen 90 tisíc na projektovou dokumentaci a 25 tisíc na přemalování šesti čísel a písmenek.

„Poukazovali jsme na tento problém už před volbami, proto možná i bývalé vedení uskutečnilo některé kroky vedoucí k tomuto dni. My jsme byli až u samotného závěru. Ale udělala bych za tím tlustou čáru, důležité je, že tu vrtulník přistál,“ řekla k úpravám heliportu hejtmanka kraje Jana Vildumetzová.

Teď by ráda do kraje přivedla leteckou záchranku. „K nám do regionu létá vrtulník z Plzně. Celá cesta zabere 19 minut. My bychom to právě tímto krokem chtěli zkrátit,“ sdělila hejtmanka.

V současné době bude Sokol létat do KKN jen v denní dobu, neboť ještě není vybaven světly pro noční přistání. I to by se ale mělo změnit.

„Noční přistání je důležité. Proto ihned předávám tento podnět k vyřešení panu radnímu pro zdravotnictví. Budu po něm chtít termín, do kdy to bude hotové,“ okomentovala situaci hejtmanka.

Armáda zajišťuje leteckou záchranku v jižních Čechách a na západu Čech. Zbytek republiky obstarává ministerstvo vnitra či soukromé společnosti. „Naše výhoda je, že můžeme létat i v noci a jsme schopní letět i v námraze, neboť stroj je vybaven odmrazováním,“ dodal hlavní přednosti stroje Sokol plukovník Pašek.